Ч.Чулуунбат: Шатахуун манай улсад дэлхийн дунджаас 30 гаруй хувиар хямд байдаг
2018-01-22

Шатахууны үнэ, эдийн засаг дахь нөлөөллийн талаар талууд хэлэлцлээ. Хэлэлцүүлэгт МҮХАҮТ-ын ерөнхийлөгч Б.Лхагважав, УУХҮЯ-ны Түлшний бодлого зохицуулалтын газрын дарга Ч.Чулуунбат нар оролцож сэтгүүлчдийн асуултад хариуллаа.

 

Өнгөрсөн онд хэрэгжиж эхэлсэн ОУВС-гийн “Өргөтгөсөн санхүүжилтийн хөтөлбөр”-ийн хүрээнд долоон төрлийн татварыг нэмэхээр болсон. Ингэснээр 2017 оны долоо, арваннэгдүгээр сард шатахуун импортын татварыг нэмсэн. Үүнтэй холбоотойгоор шатахуун импортлогчид хомстол үүсгэж, шатахууны үнэ нэмсэн зэрэг асуудал гарах болсон. Тиймээс шатахуун импортлогч болон төр, хувийн хэвшлийн байгууллагын хамтарсан Үнийн зөвлөл энэ сардд хоёр удаа хуралдсан. Хоёр дахь хуралдаанаар буюу энэ сарын 18-нд р шатахууны нийт хэрэглээний 90 хувийг эзэлдэг “АИ-92”, “А-80” бензиний үнийг нэмэхгүй байх зөвлөмж гаргасан. Мөн “А-95”, “А-98”, “Евро-5” зэрэг шатахууны нэмэгдсэн үнийг бууруулахгүй байж болно гэж үзсэн юм.

 

Б.Лхагважав: Шатахуун импортлогчид ядаж авчирсан үнэ дээрээ ашгаа нэмээд зарах хэрэгтэй

 

Гэрэл зургуудийг MPA.mn

 

Харин импортлогчид алдагдалтай ажиллаж байгаа тул шатахууны үнийг чөлөөлөхийг Засгийн газраас шаардаж байгаа юм. Энэ талаар МҮХАҮТ-ын ерөнхийлөгч Б.Лхагважавын байр суурийг сонслоо.

 

-Бензиний үнэтэй холбоотой асуудлыг 2009 оноос л ярьж эхэлсэн. Үүнээс хойш долларын ханшийг хэт багаар үнэлж, мөнгөний бодлогыг татвараар дэмжих маягаар энэ асуудлыг зохицуулж байсан. Үнийг төр зохицуулдаггүй гэдгийн маш тод жишээ нь энэ. Импортлогчид 100-200 төгрөгийн алдагдалтай ажиллаж байгаа. Импортлогчид буяны байгууллага биш. Тиймээс шатахууны үнийг чөлөөтэй болгох хэрэгтэй. Хоёрт, евростандартыг Монголд хэрэгжүүлэх хэрэгтэй. Сүүлийн 10 жилд шатах, тослох материал 600 мянгаас 1.5 сая тонн хүртлээ нэмэгдсэн. Энэ нь эдийн засгийн өсөлттэй холбоотой. Өмнө нь уул уурхай, нийтийн хэрэгцээний шатахууны татвар ялгаатай байх асуудал яригдаж байсан юм. Бид шатах тослох материалын хэрэглээгээ ангилах цаг болсон. Ганцхан үнээр яваад байгаадаа асуудал гарч байна. Нөгөө талаас алдагдлын асуудал байна. Тийм учраас үнээ чөлөөтэй тавьж, нийлүүлэлтийг сайжруулбал махны үнэ буурдагтай адил буурах боломж бий. Би компаниудыг хэт ашиг олж байна гэж бодохгүй байна. Ядаж авчирсан үнэ дээрээ ашгаа нэмээд зарах хэрэгтэй.

 

Хамгийн гол нь зөвшилцөлд хүрэх чухал. Зөвшилцөлд хүрэх гол арга нь эрэлт, нийлүүлэлт гэдгийг ойлгох цаг болсон. Үүнийг далимдуулаад энэ салбарыг нийгэмчлэх, буцаагаад төрд авах саналууд гарч байна. Уучлаарай тийм асуудал байж болохгүй.

 

Ч.Чулуунбат: Шатахууны үнийг барих шаардлагагүй, зах зээлийн горимоор нь явуулах нь зүйтэй

 

 

УУХҮЯ-ны Түлшний бодлого зохицуулалтын газрын дарга Ч.Чулуунбат

 

-Доллар өссөн ч шатахууны үнийг олон жил барьж байсан нь төрийн зохицуулалттай холбоотой. Шатахуун импортлогчид үнэхээр алдагдалтай ажиллаж байгаа юу. Өмнө нь шатахуун импортлогчид хэдэн хувийн ашигтай ажиллаж байсан бэ. Шатахууны үнэтэй холбоотой энэ асуудлыг цаашид хэрхэн зохицуулах вэ?

 

-Дэлхийн зах зээлд нэмэгдээд байгаа шатахууны үнийг Засгийн газар 2016 оноос албан татварыг гурван үе шаттайгаар бууруулсан. ОУВС-гийн хөтөлбөрт багтсанаар  2017 долоодугаар сараас эхлэн албан татварыг нэмсэн. Зөрчлийн хууль батлагдсанаас хойш өдрийн цагаар түгээлт хийхээ больсон. Эрэлт нэмэгдсэн энэ үед түгээлтийг хориглосон учраас хомсдол үүсэх нэг шалтгаан болж байна. Энэ асуудлыг зохицуулах зөвлөмж мөн нэмж хүргэсэн. 2017 оны аравдугаар сараас импортлогч компаниудын баланс хасах руугаа орсон. Одоо Засгийн газраас татвараар зохицуулах боломжгүй болчихсон байгаа. 2017 оны нэгдүгээр сарын 25-нд гэрээ хэлцэл хийх юм билээ. Өнгөрсөн 10-аад жилийн хугацаанд Засгийн газраас үнийг барих арга хэрэглэсэн. ​2016 онд Газрын тосны бүтээгдэхүүний тухай хуульд нэмэлт өөрчлөлт оруулснаар эрх бүхий 87 аж ахуйн нэгж тусгай зөвшөөрөл авсан ажиллаж байна. Импортлогчид гурав орчим хувийн ашигтай ажиллахыг зорьдог. Ашгийн хэмжээ нь маш бага.  Амралтын өдрүүдэд “АИ-92” хомстсон нь түгээлт болон зарим ШТС-ууд түгээлтээ зогсоосонтой холбоотой. Томоохон аж ахуйн нэгжүүд эрэлтээ дийлэхгүй байна.

 

Тэгэхээр уул уурхайн бүтээгдэхүүний үнэ өсч байгаатай холбоотой энэ салбарт үнийг бариад байх шаардлагагүй, зах зээлийн горимоор нь явуулах нь зүйтэй гэж үзэж байгаа. 

 

-Шатахууны үнийг хэрхэн тогтоож байна вэ?

 

-Монгол Улсад импортлогдож байгаа газрын тосны бүтээгдэхүүний 90 гаруй хувь нь ОХУ-аас орж ирдэг. Үүний 80 гаруй хувийг “Роснефт” компаниас авч байна. Шатахууны үнийг өмнөх сард Сингапурын зах зээлд зарлагдсан дундаж үнээс хамааруулж  тогтоодог.   Монголд импортолсон 1.5 сая тонн шатах тослох материалын 1.3 сая тонн нь автобензин, дизелийн түлш байна. Үүний 1/3 нь буюу 33 хувь нь автобензин. Автобензиний 90 гаруй хувь нь жижиглэнгээр борлуулагддаг. Монгол Улсад борлуулагдаж буй үнэ дэлхийн дунджаас 30 гаруй хувиар хямд байдаг.

 

МҮХАҮТ-ын ерөнхийлөгч Б.Лхагважав Засгийн газар шатахууны үнийг чөлөөлөх ёстой гэсэн байр суурьт хатуу зогслоо. Харин Засгийн газар ямар шийдвэр гаргах вэ, шатахууны үнийн асуудал Цагаан сараас өмнө шийдэгдэх үү, ОУВС-гийнхан Монголд ирээд ямар шийдвэр гаргах бол зэрэг олон асуулт хариултгүй үлдлээ.

 

М.Дөлгөөн

Shuud.mn
Сонин хачин
зочин:
тендэр нэрээр идээд уух байх да
2018-01-24
зочин:
ард иргэдээ яа гэж байгаа юм бол
2018-01-24
зочин:
Энэ Чулуунбат гэж залуу юугаа ч мэдэхгүй хүн байна. Ийм хүмүүсээр яриулдаг байх, ард нь эзэд нь хараад сууж байгаа.
2018-01-24
HAGII:
Tegbel tsalingaa delhiin tvbshind hvrgechih
2018-01-24
nart:
yaduu ard irgedeesee yamar ashig avah geed bga ed nar unegui benzin heregledeg humuus yaaj ard irgediin tald yum yarhiv de naad suudal chin munkh bish ard irged munkh shuu hun chanartai yum yarihgui bol naad suudal chin tsag hugatsaatai shu mahnuudaa!!!!!!!!!
2018-01-24
Зочин:
delhiin zah zeelees 30 huvi hyamd gedegee todorhoi yariach tend end iim chanartai shatahuun iim baidag geed
2018-01-23
Зочин:
delhiin zah zeelees 30 huvi hyamd gedegee todorhoi yariach tend end iim chanartai shatahuun iim baidag geed
2018-01-23
Зочин:
delhiin zah zeelees 30 huvi hyamd gedegee todorhoi yariach tend end iim chanartai shatahuun iim baidag geed
2018-01-23
nefti 150 $..:
barreli ni 100 garaad bhad hed bolgoloo. buugaad 60 bolchihood baihad hed bolgoh yostoi ve? eniig 1 zah zeel gedgeeree taibarlaad ugchih
2018-01-23
Зочин:
ЦАЛИНГИЙН ХЭМЖЭЭ МАНАЙ УЛСАД ДЭЛХИЙН ДУНДАЖААС 3-5 ДАХИН ДООГУУР БАЙДАГ.
2018-01-23
Zochin:
Tsalin hed bilee oros hytad manaihaas hymd bdagshtee.
2018-01-23
Зочин:
Чадахгүй бол чацга царайлаад зайл новшнуудаа.хийж чалах хүн зөндөө бга
2018-01-23
Зочин:
Чадахгүй бол чацга царайлаад зайл новшнуудаа.хийж чалах хүн зөндөө бга
2018-01-23
Зочин:
Чадахгүй бол чацга царайлаад зайл новшнуудаа.хийж чалах хүн зөндөө бга
2018-01-23
Зүчи:
бодвол өөрийнхөө л цалинтай харьцуулсан юм бгаа биз дээ
2018-01-23
зочин:
лхагважав эрх мэдэл албан тушаал авангуутаа гудамжинд гутлаа хүртэл тайлаад тэмцэж явснаа мартаа юу
2018-01-23
s:
​ Интернетэд 2-3 цаг зарцуулаад 50-150 олоорой . httpenmoney.win2587210525862
2018-01-23
Монгол:
Монголчуудыг дэлхийн дундажтай харьцуулдаг голио юу вэ ... бид ямар орлого цалинтайг мэдэхгуй тэнгэрийн амьтан юмаа чи
2018-01-22
zochin:
mal min delhiin vnees hymd gej yu yriad baigaa mal ye mongolchuudiin avch baigaa tsalin holsiig meddeggvi mal bina ooroo avilga avdag bolood hymd gej dongosoj baina
2018-01-22
Зочин:
Ард түмний эсрэг, халаас руу нь гараа хийсэн үйлдэл бүхний ард энэ Лхагважав гэгч байнга л байх юм. 3 хан сая хүнээ тэжээж чадахгүй төр засагтай. Өөрсдөө таргалдаг иймэрхүү дарга нартай... Тийм атлаа дандаа дэлхийн жишигтэй зүйрлэнэ. Хүн болгон та хэд шиг амьдардаггүйг мэднэ биздээ.
2018-01-22
Зочин:
тийм хямд байдаг гэж үү ? итгэхэд хэцүү л юм байна. гэхдээ үнээс гадна чанар гэж юм бий , үнэхээр тийм хямд байдаг бол чанар муугаас л болдог юм биш биз ?
2018-01-22
Зочин:
Манайд байгаа шатахууны чанар хамгийн муу . Үнийн хувьд өндөр шүү дээ. Ийм хог шаарууд төрд байх ёсгүй, зайлуулах хэрэгтэй. Энэ лхагважав гэж ногоон нүдтэй хятад чи зайлвал таарна
2018-01-22
Zochin:
Shatahuuni chanartaa taarsan unetei bgaa chuluunbataa
2018-01-22
Зочин:
Дэлхийн дундаж цалингаас хэд дахин доогуур цалинтай монгол иргэдийн 90 гаруй хувь, дэлхийн дундажаас өндөр үнэтэй, Мобиком тэргүүтэй гар утасны компаниуд, Бензин дамлагч компаниуд 28 жил ноёрхсоор байгааг ард түмэн ойлгоод, биеэр мэдрээд байна. Нефтийн үнэ олон улсад хямдрахад дүлий хэдэн жил, нэмэхэд баярлан нэмдэг дамлагч компаниуд төр, засгийн мэдэлтэй болж дээ.
2018-01-22
Зочин:
Дхагважав гэж бууны нохой хэнд ч хэрэггүй амьтан байнаа. Ард түмнээ амьдралыг дэлхийн жишигт хүргэчихээд зах зээл гэж ярь.
2018-01-22
Зочин:
Энэ новш чинь зэвүү хүргэчихлээ байна
2018-01-22
Зочин:
АРД ТҮМНИЙ ЦАЛИН ЧИНЬ ДЭЛХИЙН ДУНДАЖААС 10 ДАХИН БАГА МЭДЭХ ҮҮ
2018-01-22
Delhiin gazariin tosnii gazar:
Bitgii. Davar muu novsh chuluunbat. !!!!! Hutsdag hulgaich ve
2018-01-22
Delhiin gazariin tosnii gazar:
Bitgii. Davar muu novsh chuluunbat. !!!!! Hutsdag hulgaich ve
2018-01-22
зүрх судас:
Зарлал Даралт ихсэх, тархи – зүрхний титэм судасны хатуурал нарийсал, цусан хангамжийн дутагдал, хэм алдалт, шигдээс – ишеми, цусны өтгөрөл, холестрин ихдэх зэрэг эмгэгүүдийг эрүүлжүүлж, хүндрэлээс сэргийлэх, нөхөн сэргээх харвалтын дараах г.м үйлчилгээ бүхий Ханаагүй тосны хүчлийн ЛИ ЭР КАН ОМЕГА КОМПЛЕКС бүтээгдэхүүнийг борлуулж байна. . ҮНЭ 1 сар 1 сав 240’000₮, 1 курс- 3 сав 720’000₮, Утас 96665038 ЛИ ЭР КАНы танилцуулга httpswww.youtube.comwatch?v=XZjH7-ny-ac
2018-01-22
buudaj al:
iiiimerhuuu hudaldagdsan awilga awaad gahai bolchihson ymnuudiig bigdiig n buudaj alahsan
2018-01-22
Зочин:
MONGOLCHUUDIIN TSALIN DELHIIN DUNDAJAAS 10 DAHIN BAGA BAIGAA SHUU
2018-01-22
hooson tolgoi chin:
chukka chi hen bolo ve
2018-01-22
m:
улаан удэд 1100 baihs
2018-01-22
zochin:
Лхагаважав бүх юмыг мэддэгээ болих хэрэгтэй. Монголд тэгвэл төргүй болчихлдоо. Наад нөхөр чинь захиалгаар хуцаж байна. Стратегийн бүтээгдэхүүн гэж байх л хэрэгтэй төр зохицуулах учиртай.
2018-01-22
Буян:
Шатахуун хямд үнэтэй юу? дэлхийн дунджаас илүү юу гэдэг нь аль нь үнэн бэ?
2018-01-22
Зочин:
Битгий худлаа ярьж үнэ хөөрөгдөгсдийг дэмжээчээ. Нефтийн үйлдвэр барих ажлыг эд нар л хувийн эрх ашгийн үүднээс хуйвалдаж унтраагаад байгаа. Түүхий нефт Бичигт боомтоор 7 хоногт хэдэн зуун тонноороо гарч байна. Түүнийг боловсруулбал шатахууны үнэ 3 оронтой тоонд орж ирэх боломж байгаа. Бас дээр нь ажлын байр нэмэгдэнэ. Нефтнээс маш олон бүтээгдэхүүн гаргаж авна гээд олон эерэг үр дүн гарна. Даанч олз ашиг хөөсөн энэ эрх мэдэлтнүүд төрд сандайлж суучихаад жинхэнэ хэрэгтэй зүйлийг хийлгэхгүй байна
2018-01-22
Зочин:
Орос улстай ойлгуулж харилцаж чадах хүнийг ажиллуулах хэрэгтэй, тэгвэл асуудлыг шийдэж чадах л байх.
2018-01-22
Зочин:
Шатахууны үнийг зүгээр л зах зээлийн жамаар нь байлгаж болохгүй юу, уг нь Ерөнхий сайд төр шатахууны үнэд оролцохгүй гээд байсан даа
2018-01-22
Зочин:
бид дэлхийн жишигт хүрсэн цалин хөлс орлого байхгүй ш дээ яах гэж ийм дэлхийн жижшиг гэх мэт мэдэхгүй зүйлээ ярьж байдаг юм
2018-01-22
Зочин:
төрийн мэдлийн ШТС тай болмоор юм хувийн хэвшлийнхнийг дамрууруулах хэрэгтэй, эсвэл оросуудыг оруулж ирсэн ч яадаг юм. Ардаа боддоггүй баячуудаас гадныхан дээр биз
2018-01-22
Зочин:
CHOLOOLOH HEREGTEI , TOR OROLTSOOD BAIH SHAARDLAGAGUI, ZAH ZEEL ZOV GOLIDROLDOO ORNO SHUU DEE.
2018-01-22
зочин:
Орост түлш яагаад хамаагүй хямд байгаа юм. Тэндээс л бид авдаг даа.
2018-01-22
Zochin:
Chuluunbataa chi bitgii hutsaach.delhiin jishig shig baidag bolchood huts medew vv
2018-01-22