Цус ойртолтоос аврах ТӨМӨР ЗАМ
4-17

Монголын төр байгалийн баялгаа тэр дундаа нүүрсээ хэрхэн зарах учраа олохгүй явсаар хэдэн арван жилийг үдэж байна. Нүүрсээ хүрздэж, шланзаар зөөдөг Монголыг дэлхийн “хар алт”-ны зах зээлээс шахах өдрүүд айсуй. Австрали улсад болсон үерийг харж, баярлаж баясахаас өөрийг хийдэггүй биднийг дэлхий шоолдог. Өмнийн говьд үүссэн нүүрс тээврийн машины очерыг “дэлхийн хамгийн урт түгжрэл Монголын талд үүслээ” хэмээн шоглосон цаг саяхан.

 

Ингэж баалуулсан Монголын Засгийн газар нүүрсээ түгжрэлгүй тээвэрлэх нэг арга  олжээ. Тэр нь Тавантолгой-Зүүнбаян чиглэлийн төмөр зам тавих тухай Засгийн газрын шийдвэр. ҮАБЗ-ийн зөвлөмжийн дагуу Засгийн газар ийм шийдвэр гаргав.  Хэнийх нь толгой “хамуурсан” юм бүү мэд.

 

 

Бидэнд нүүрсэндээ зориулсан, гүйцээх ёстой төмөр зам бий. Тавантолгой-Гашуунсухайт чиглэлийн 267 км төмөр замд улсын 730 тэрбум төгрөгийг аль хэдийнэ зарлагадчихсан. Энэ төмөр зам 56.6 хувийн гүйцэтгэлтэй. Хар ухаанаар бол хайрга асгаад, дэр мод тавин төмөр замаа байрлуулан угсрахад үлдэгдэл 43.3 хувь нь бэлэн болох зам. Тэгвэл яагаад 50-иас илүү хувийн гүйцэтгэлтэй замаа хойш тавьж, ор мөргүй байгаа хөндлөн замыг тавихаар болов? Тавантолгойн нүүрсийг Гашуунсухайтыг чиглэсэн 267 км замаар бус Зүүнбаянгаар дамжуулан 414 км явуулах шаардлага юунд оршино вэ?

 

Олон нийтийн асууж, эдийн засгийн салбарынхныг эргэлзээнд оруулсан энэ асуултын хариуг Уул уурхай хүнд үйлдвэрийн сайд Д.Сумъяабазар өгчээ. Тэрбээр өчигдөр болсон АмЧамын уулзалтын үеэр “Энэ зам нийгэмд өөрчлөлт бий болгож, хүмүүс аймаг дамжиж шилжиж, солилцоо бий болно. Цаашдаа хөндлөн замыг аль болох тавих хэрэгтэй, Дорнодоос Говь-Алтай чиглэлд ч юмуу. Цус ойртолт ихсэж байна гээд буй. Тэгвэл үүнд ч нөлөөлөх, улсын тусгаар тогтнолтой холбоотой, ач холбогдолтой зам” гэж Тавантолгой-Зүүнбаян чиглэлийн төмөр замын ач холбогдлыг тодорхойлжээ. Тэгэхээр Зүүнбаянгийн төмөр зам нүүрс тээвэрлэх зориулалттай бус Монголын хүн амыг цус ойртолтоос аврах удамзүйн ач холбогдолтой бололтой. Төрийн сайд өнөөдрийн нүүрс бус маргаашийн ирээдүйг харжээ.

 

Монголын нүүрс шахагдах уу

 

Монголын Засгийн газар хүрз жоотуу барьсан цэргүүдээрээ газар ухуулж байх хооронд нүүрсний экспорт биднийг тойрон одох бололтой. Бээжин хотод энэ сарын 10-11-нд болсон “Дэлхийн коксжих нүүрсний нөөц ба зах зээл” сэдэвт олон улсын чуулганд  ОХУ-ын Өмнөд Якут дахь Колмар компани оролцож, Хятадын коксжих нүүрсний зах зээл дэх байр сууриа бататган, Монголын нийлүүлэгчидтэй өрсөлдөнө гэж мэдэгджээ. Колмар компани бидний мөрөөдөл болгон ярьсан Владивастокоор дамжуулан нүүрсээ зарах гэнэ. Ингэхдээ 2018 онд 5 сая.тн байсан коксжих нүүрсний олборлолтоо 2019 оноос 10 сая.тн, 2022 он гэхэд 20 сая.тн болгон, эрс нэмэгдүүлж, Хятадын зах зээлд экспортлох төлөвлөгөөтэй байгаагаа танилцуулжээ. Энэ мэдээг “Дэлхийн коксжих нүүрсний нөөц ба зах зээл” олон улсын чуулганыг зохион байгуулагчдын нэг “Гложекс Консалтинг” компанийн захирал Л.Наранбаатар Бээжин хотоос авчирлаа. Тэрбээр цахим хуудсанаа “Колмар нь бүтээн байгуулалтаа маш хурдацтай хийсэн байна. Монголын коксжих нүүрсний зах зээлд гол өрсөлдөгч Австралид бороо ороход бид баярлаж суудаг хөг өнгөрчээ. Одоо жинхэнэ хүчтэй, улс төрийн нөлөөлөлтэй өрсөлдөгч (ОХУ) бидэнд жинхэнэ бодит аюул занал учруулж байна!!!

 

Биднийг Тавантолгой-Гашуунсухайтын төмөр замаа гацааж, шал хэрэггүй, зах зээлгүй, тээвэрлэх ачаагүй, өртгөө нөхөх тооцоо, ТЭЗҮ-гүй Зүүн баянгийн 420 км төмөр замыг цэрэг, жоотуугаар балбаж суух зуур зах зээлгүй болох нь ээ! Тэр цагт Таван толгой ч тэр, төмөр зам ч тэр хэрэггүй хог болно. Сэрээч!” хэмээн бичжээ.

 

 

Мөн тэр Колмар компанийн гүйцэтгэх захирал Лилия Вёрнлия нь Монголд дөрвөн жил ажиллаж, амьдарсан. Монголын нүүрсний зах зээл, улс төрийг маш сайн судалсан гэх мэдээг ч дуулгалаа.

 

Эхний ээлжинд гэж эрэмбэлсэн Зүүнбаянгийн төмөр зам хэзээ ашиглалтад орох нь тодорхойгүй. ТЭЗҮ ч байхгүй учраас Засгийн газар хугацаа хэлж чадахгүй. Тэгэхээр биднийг төмөр замаа цаасан дээр барьж байх хооронд хоёр хөрш холбоо сүлбээгээ бататгаж, Хятадын нүүрсний зах зээлийг Оросын Колмар эзэлж болзошгүй нь. Тэр цагт Тавантолгойн уурхайгаас жилд 60 сая тонн нүүрс экспортлох тооцоолол маань мөрөөдөл болон үлдэх вий.

 

 

Харин дараагийн удаад гэж хойш тавигдсан Тавантолгой-Гашуунсухайтын замыг 2021 он, Хятадтай тохиролцож чадвал 2020 онд ашиглалтад оруулна гэж Засгийн газар мэдээлжээ. Ихэнх хувь нь хийгдсэн учраас хугацаа хэлэхэд нааштай байсан нь мэдээж. 50 хувь нь “боссон” Гашуунсухайтын төмөр замаа хугацаанд нь дуусгаж, Хятадын нүүрсний зах зээлд өрсөлдөх чадвараа бэхжүүлвэл Монголд ашигтай баймаар. Гэвч ҮАБЗ-ийн гурван хүн, Засгийн газрын 15 гишүүн юу бодож ийм шийдвэр гаргасныг таахад хэцүү. Тэд Монголыг хорлохыг хүсээгүй байлтай.

 

М.Болд

 

Shuud.mn
Сонин хачин
Үхэр монгол:
Зүүнбаян руу татна гэдэг нь төмөр замын болоод АҮПарк барих ёстой мөнгийг идсэн жэнкогийн гэмээ цайруулах таглах санаа юм шиг...түүнээс орос морос манайхыг тоож хорлохгүй...манай өөрсдийн олигархи нарын шуналд ард олон,газар нутаг,олсон орлого гурваараа хорлуулж дууслаа даа
2019-04-20
Монгол малчин.:
Энэ бичсэн нөхөр хятад цустай юу мөнгө авч бичив үү. 263км төмөр зам Хятадуудад байдгаа барж бариж өгөх шаардлагагүй. Зөвхөн хятад ажилчид ашиглана.МCS үүнийг ойлгоол тойруу замаар улсад шахсан. Одоо буцаагаад өг.Зүүн хойд зүгрүү яаралттай төмөр замаа барь.ТТ нүүрсний үнэ өснө, төмөр замын тээврийн хөлс Монголд үлдэнэ.
2019-04-20
Manaih uul uurhai tushiglesen ediin zasagtai uls gedgee martaagui bailtai.
2019-04-20
Иргэн:
Тэнэг байснаас хорт хавдартай байсан нь дээр. Жэк Ма Алибаба-г үндэслэгч
2019-04-18
Иргэн:
Орос тагнуул хаа сайгүй байна. Хятадаас танк оруулдаг хүн хэн бэ? Цус ойртож байгаа тул вагон дотор алс холын залуусыг уулзуулж хүүхэд бий болгох үйлчилгээ үзүүлнэ.
2019-04-18
Зочин:
Гашуун сухайтын төмөр зам удааширхан орос хятадын нүүрс зөөдөг кампинд ашигтай манай нүүрсний машин явуулдаг уул уурхай сайдаас авахуулаад цаг хожиж бна
2019-04-18
Ха ха:
Монголын Уул уурхайн сайд нь хүн амын сэтгэл мэдрэлийн эрүүл мэндийг хариуцдаг гэнээ. Яагаад Монгол Улс хөгжихгүй байгаагийн учиг учир тайлагдав. Эргүү бөхчүүдийг сонгоод байхаар ингэдэг юм байна гэдгийг энэ солиотой ард түмэн хэзээ нэгэн цагт ойлгох болов уу?
2019-04-17
Зочин:
Ээ бүү үзэгд монголыг маань хөх тэнгэр өршөөж хайрла, эргүүтсэн толгойг зүгшрүүлж хайрла
2019-04-17
mnbvc:
orosiin tagnuuluud sain ajiljee
2019-04-17
Зочин:
Нүүрсний зам гэж байснаас зүгээр Улаанбаатар хотоос Арвайхээр, Баянхонгор, Ховд, Баян-өлгий гэсэн төмөр зам тавиад өгөөч, баруун аймагруу сайхан галт тэргэнд унтаж явмаар байна.
2019-04-17
БАЯРАА:
тэнэг орк вэ
Зочин:
Говийн бүсийн уул уурхайн төслүүдийн усан хангамжийн асуудал 2021 он гэхэд шийдвэрлэгдэнэнэ. Тэр хүртэл хичнээн тэлчилээд ч жилдээ 40.0 сая аас илүү их нүүрсийг Хятадад нийлүүлэх боломж байхгүй. Гэтэл энэ гашуун сухайт хүртэл тавьсан төмөр замын ашиглалт 2 жил галт тэрэгээр тээвэрлэх нүүрс алга. Одоо байгаа 14000 жолооч энэ ажлыг хийчнэ. Тийм болохоор Гашуун сурайтын замыг 20 онд эхлээ 21 онд оруулахдаа зүүн баянгийн замыг хамт ашиглалтад оруулах хэрэгтэй.Тэр үед монгол улс 100.0 сая нүүрс гаргах хүчин чадалтай болсон байна
2019-04-17
Zochin:
14000 машинаар зөөх зардалаа бодоод үздээ, хичнээн тн түлш, Хэдэн зуун мянган лугуй шатаах вэ?
пязда миньээ:
чи муу гөлөгт монголын нүүрс ямар хамаатайн бээ монголын төр эзэнтэй бодлаготай тэр нь чам шиг илжигт хамаатай ююууу
ИНГЭХЭД ЧИ ТЭНД ОЧИЖ ҮЗСЭН ЮМУУ 14000 МАШИН ГОВИЙГ ТАМ БОЛГОЖ БАЙНА ХЭДЭН АРВАН залуус осолд орж хэдэн зуун хүүхэд өнчирч энэ замыг дагаад ха тамхи гэх мэт олон асуудал үүсээд байна ЭНЭ нь МОНГОЛ ЯЛЖ БАЙГАА ХЭРЭГҮҮ ЭНЭ МОНГОЛЫГ ХОРЛОЖ БАЙГАА ХҮМҮҮСТ ХАМААГҮЙ БАЙХ Л ДАА
Mongol:
Ene zahialgatai hyatadiin talaas bichsen baina.Mongoliin tusgaar togtnol iluu chuhal.
2019-04-17
тийм:
энэ нэг гадны гар хөл болсон хүүрнүүдийг жоом шиг няцлахгүй бол бүүр монголын ерөнхийлагч үабз руу хуцаж эхэллээ
МАЛД:
ЁСТОЙ ИЛЖИГНИЙ ЧИХЭНД УС ХИЙСЭН Ч АЛТ ХИЙСЭНЧ СЭГСРЭНЭ ГЭЖ ЭНЭ НӨХӨРТ ТААРСАН ҮГ БАЙНА ДАА ТИЙМЭЭ ТЭР ТӨМӨР ЗАМААР ТАНК АЧСАН ХЯТАДУУД ОРООД ИРНЭ ХАРИН ОРОС ТОМ ГҮРЭН БОЛОХООР ХЯТАДУУД ОРОСООС ХЯТАД УРУУ ТАВЬСАН ТӨМӨР ЗАМААР ТАНК БИШ НҮҮРСЭЭЛ ЗӨӨНӨ ТИЙМ ҮҮ ЦУС НЬ ОЙРТСОН МАЛАА
үнэн ийм л байна:
ӨМНӨ С6 БАЯРИЙН ҮЕД ОРОСЫН ВЛАДИВОСТОГ БООМТООР 100 ВАГОН НҮҮРС ДАЛАЙД ГАРГАНА ГЭЭД СҮР ДУУЛИАНТАЙ ЯВУУЛСАН ТЭР НҮҮРС ВАГОНТОЙГОО АЛГА БОЛСОН ЭНЭ ТАЛААР ХЭНЧ ЯРИХ ДУРГҮЙ БАЙГААА НЬ БАС сонин
2019-04-17
Mongol yalna:
Orosyn hurgen huu Orost ochij amdarsan n deer baih! Mongolyg horloj hanahgui yumaa! Nuguu tank orj irne gej odoo boltol itgej yavdag yum shig! Bid hedduugeer zund amdarch bna?
2019-04-17
dsn:
za yahav jiriin ard bidnii zaya medeg ,ZT.n said bsn Ganbat hurtel orosoor nuurs dajij amjit oloh bolloo geed doli havchuulj l bsndaa ,ternii l unen nuur tsaraig odoo jinhenees n haruulj ugch bn ,udam damjsan yum shig iim doli nuhduud ar araasaa tsuvj garaad baihaar uls hugjih n todorhoi bus uu!?
2019-04-17
Oims:
MCS bolon buunii nohoi Oims Naranbaatar odooo boliooo
2019-04-17
Жонхуугийн барьсан далангийн хятадтай уулзах цэг нь 18 км зөрсөн. юу ч гэхэв дээ
2019-04-17
вяер:
зөөх бараагүй чиглэлд төмөр зам тавьдаг, зөх естой чиглэлд төмөр зам тавьдаггүй улс орон дэлхийд ганц Монгол л байх
2019-04-17
НААД ХАР НҮҮРСНЭЭС ЧИНЬ БОЛЖ ДЭЛХИЙН ДУЛААРАЛ ЦӨЛЖИЛТ УУР АМЬСГАЛЫН ӨӨРЧЛӨЛТ ҮҮСЭЭД БАЙНА.
2019-04-17
иргэн:
Баттулга сайд байхдаа 280 ёая доллараар шороо овоолсон.тэр хүү энэ тэрийн тооцвол өчнөөн саяраар нэмэгдсэн нь тодорхой.Одоо зүүн баянлуур цэргүүд зам тавьж мөнгө ,цаг алдах нь .Гашуунсухайтруу яаралтай зам тавих ёстой Орсууд битгий тавиасаа цаг алдаасаа гээд л байж ядаж байга.ЭНэ төр засаг ер нь юу бодож байдаг юм бүү мэд Баттулга Хүрэлсүх хүүхэлдэй гуравт бүүр итгэл алдарч байна шүү
2019-04-17
Бөх ухаан:
Аргагүй бөх хүнээс л гарах ухаан юм даа
2019-04-17
МОНГОЛЫН ДАЙСАН ЯЛААЛ БАЙНА:
ОРОСЫН БОДЛОГООР МОНГОЛЫН ТӨМӨР ЗАМЫГ ГАЦААЖ САМАРЧ МОНГОЛЫГ ХОРЛОЖ БАЙГАА БАТТУЛГЫГ ЗАЙЛУУЛАХГҮЙ БОЛ ЭНЭ БИЕЛЭЛЭЭ ОЛЖ МОНГОЛ НҮҮРС ХОГ БОЛНО НААД ЗАХИЙН ЖИШЭЭ ГАНЦ МОДНЫ БООМТ УРУУ НЭН ТЭРГҮҮН ТАВИХ ТӨМӨР ЗАМЫГ ТӨӨРҮҮЛЖ САЙНШАНД РУУ ТАВИУЛАНА ГЭЖ ХОРЛОЖ БАЙНА ГАНЦ МОДНЫ БООМТ УРУУ ХЭДЭН МЯНГАН МАШИН БАЙГАЛ ТАЛХАЛЖ ХЭДЭН АРВАН МОНГОЛ ЖОЛООЧ ҮРЭЖ БАЙГАА НЬ ЭНЭ ХҮНД ХАМААГҮЙ ЮУ ҮНЭНДЭЭ МОНГОЛ ЯЛААД БАЙНУУ МОНГОЛЫН ДАЙСАН ЯЛААД БАЙНА УУ
2019-04-17
цус бузартахаас хамгаалах төмөр зам:
нүүрсээ хурдан зарж мөнгө хөрөнгө олно гээд байгаа хүмүүс чинь дандаа хужаагийн гар хөл болцон улсууд юм уу даа ,,,,удах тусмаа газар доор байгаа нүүрс хог болох юм байхаа лалруудыг алж төрдөө нэмэр болох юмсан
2019-04-17
лаларуудаа:
тэмбүү гэдэг нь тэнь э бөү гэдэг мөрийтэй тоглоом цэцгэлсэн хотын нэр юм шүү монгол улсын ерөнхийлөгч рүү хуцаж байхаар тийшээгээ зайлаарай пязда нараа ,, нүүрсээ зөөхгүй байсан монголчууд хоолтой шүү лалруудаа
Nam bus irgen:
Yasan ih hun aldag nuhur vee chi.
үнэн ийм л байна:
ЧИ БОЛ ХУЖАА НАРААС ИЛҮҮ ОРСУУДТАЙ НИЙЛЖ ЖИНХЭНЭ МОНГОЛЫН ХООЛЫГ БУЛААЖ ИДЭЖ БАЙГАА ЖЭНКОТОЙ ТААРСАН ҮРДЭЛ БАЙНА ИЙМ НОВШНУУДААС ИЛҮҮ ХУЖАА НАР НЬ МОНГОЛД ХОР БАГАТАЙ
ЧИ ЖИНХЭНЭ МОНГОЛЫГ ХОРЛОЖ БАЙГАА ХУЖААГААС ДОР НОВШ БАЙНА6 ЮМ ОЙЛГОХГҮЙ
зочин:
улс орон ядуу байх ни Женko та 2-т ашигтай байх ни ээ
зочин:
улс орон ядуу байх ни Женko та 2-т ашигтай байх ни ээ...
Залуу:
Эргүү мал минь одоо ч гэсэн маш их хэмжээгээр зөөж байгаа. Жилд хэдэн сая тонн нүүрс машинаар зөөж байгааг эхлээд олоод харчих, дараа нь жилд хэдэн хүний амь эрсдэж байгааг бүүр цаашилбал аман дээрээсээ зараад хятадын тээврийн компаниуд хичнээн их ашиг олж байгааг харчих. Хятад компаниуд хамгийн их ашигийг хүртэх нь зөв үү? малнаасаа дор болчихсон үхэрнүүдийг болдогсон бол жонхуутай нь цуг зайлуулчих юмсан.
за муу шээснүүд эээ:
муу өмхий гадны гар хөл болсон өгөр хүүрээ хөлсний лалараа монголын төр түүний бодлого ажил нь чамд хамаагүй ээ хүүрээ ,,, гадны гар хөл болж хүүр царайлсан новшооо зайлаарай
2019-04-17
Jonhuugiin shees mn uuruu zail:
Jenko gej ehnereesee yr hyyhdeesee urbaj oros ynhan abch orosiin mafiudiin gar hul bolson hugiim hulgaich negen tsagt spirtiig 17 chingelegeern oruulj irj mongol hynii genend jinhene ayuliin hor suulgasan adgiin nobsh yaj ybaad erunhiilugch boloboo Teneg yher mongol bid mori buh harj helberdej helber huutsulduj baysdag teneg zangaasaal bolj ene zalit hulgaich hudalch 2 nyyrtei luibarchnii arga mehend orj MONGOL YLNA geh syrjin ygend n helberdyylj moligo ymhej dalaaraa rabiullaadaa huurhii Ehner hyyhdee husur haysan spirteer ard tymnee ard tymnee horduulj ybsan damiin 1 muu naimaachin gar yaj mongoliin tuluu 2gyi setgeleer zytgene gej estoi shaana gedeg nl bsnshtei Odoo ene tabantolgoid ymar ih gatsaag yaj hiij bgg harahad l oilgomjtoi bn Tumur zamiin 280say dolariin hulgaigaa zamhruulah gej l zyynbaynruu zam tabih gej zytgeed bn Tyynees ene nuhurt mongol hyamd zardlaar nyyrsee ahiuhan gargaad zah zeeelee battai bolgood mongoldoo orj ireh balyutaa nemegdyylj mongoliin ediin zasgiig abrah ard irgediin amjirgaag deeshlyyleh talaar bodoh yum yuch alga Hudlaa l neg judogoor reklamdaj tarhi ugaasan hulgaich Ter judochid n tegeed mongoliig tejeeh yum uu hol hebtene bizdee ...
энэ томоохон бутээн байгуулалтын талаар гаргаж байгаа шийдвэр санаатай санаандгуй нь буу мэд бугд алдаатай бодлого. ТТ - н цахилгаан станцын гэрээ яг хэрэгжиж харагдаач. ОТ-г барьцаалж авсан зээлээ Рио Тинто Африкт х.оруулалт хийчихсэн. цахилгаан станц барих монго байхгуй
2019-04-17