“Мэтгэлцэх” ухаан

img

...Хэнтэй ч яах вэ. Мэтгэлцмээр л байна. Би дуучин биш л дээ. Гэхдээ зохиолын дууны хэн нэгэнтэй дуугаар “халз” дуэлдсэн ч яахав. Яагаад болохгүй гэж. Надад хоолой заяагаагүй ч дуу яаж төрдөг, түүнийг ард түмэн амандаа чихэр шиг хүлхдэг болтол нь хэрхэн амьдруулах талаар бусдаас сонссон, номноос уншсан юм байна. Гэхдээ хэн нэгнийг ярилцлагад биш “мэтгэлцээнд” дуудмаар байгаа юм шүү. Ялгаж салгаж ойлгоорой. Телевизийн ярилцлаганд урихад завгүй болоод ирээгүй бол яахав. Дараа дахин урьж, болзож болно. Мэтгэлцээнд ирээгүй бол өөрөөр авч үзнэ. Айсан хэрэг. Бууж өгсөн ч гэж хэлж болно. Дахин урих болзох яриа байхгүй. Доромжилж өгнө, араас нь.




Ер нь мэтгэлцээн гэдэг хүнд хүрдэг төдийгүй, өрөөлийг “бодлоготой” өдөхөд их зүгээр юм байна. Ухаан нь хүргэн хүү хадам аавыгаа өдье л дөө. Амьдралаа олигтой чирээд явж чадахгүй байна гээд. “Өрхийн тэргүүний үүргийн хэрэгжилт, түүнд өгөх үнэлэмж” сэдэвт халз мэтгэлцээнд дуудчихья л даа. Хадам аав гэдэг ахмад хүндтэй хүн тул зөөллөөд мэтгэлцээнд дуудахгүй, “урья” гэж зөөлрүүлье. Үүнийхээ өдөр цаг, болох газрын товыг өөрөө гаргаад бүх ах дүүд нь зарлачихья. Энэ бол эхнэр уурлаж, ах дүүс талцаж, гэр бүл бутарах зэрэг сөрөг үр дүн нь тэр дороо гарах шулуудсан мэт алхам. Гэхдээ нэгнийхээ мууд дуртай араншингаараа хүмүүс сонирхоно. Харин энэ тохиолдолд хадам аав ирж харагдахгүй л болов уу. “Тэр ирж мэтгэлцвэл сайн, мэтгэлцэхгүй бол бүр сайн”. Араас нь чангахан юм залгуулна л даа. “Танай аав ийм л хүн байгаа юм. Айл аваад явах чадваргүй. Хэн гэдгийг нь хэлээд өгье гэсэн гөлөлзөөд ирсэнгүй. Таньдаг хүнээрээ яриулаад болзсон рестораныг минь хаалгаад, тогийг нь таслуулчихаж. Нөлөөтэй юмаа. Ах дүүгээ мэргэжлийн хяналтын даргаар тавьчихсан юм байна” гээд охиныг нь ах дүүтэй нь баалаад байхад хадам нь цөхөрч, мэтгэлцээнд ирээгүйдээ харамсаж ч магадгүй. Ингээд байхад тэсээд суух хань, үр хүүхэд байх уу. Үр дүн нь тов тодорхой. Энэ айлууд өөр хоорондоо эвдэрсэн шиг эвдэрч, салсан шиг сална биз. Бөөнөөрөө нийлээд өөр лүү нь үг шидээд байвал бүүр сайн. Ганцаардсан хүнийг өрөвдөж хүрээлэх “масс” орцны жижүүрээс эхлээд захаасаа бий. Тэд бүгд л хадмыг нь зүхэж, үгүй дээ л дуугарахаа болино.


Үүний араас хүүхдүүдээ “уриалья”. “Танай энэ өвөө өөр бусад ач нартаа бэлэн мөнгө өгөөд байх шиг. Манай хэдэн хүүхдэд нэгжний мөнгө ч хаяхгүй байна. Ийм өвөө байх уу. Дараа цагаан сараар хоосон золгоцгооё”. Ингээд ирэх цагаан сараар тэр хөгшин хэдэн ачийнхаа жавартай нүдний үзүүрт даарч ганцаардлыг мэдэрч эхэлнэ. Хошин сонсогдож байгаа байх л даа. Өнөр өтгөн, үр ачаа шуугиулсан нэг өрх айлын тэргүүнийг хийрхүү ганц хүргэн ийм амархан самарч болж байна. Дээшээ ах эгчтэй нь ч заамдалцах хэрэггүй. Томхон харж, эрэмбэ алгасаад хадам аавыг халз мэтгэлцээнд урьчихад л цаашаа гэзэгдсээр байгаад нэр хүндийг унагааж гэр бүлийнх нь тайван байдлыг алдагдуулж болж байна. Өшөө нарийсгаад хатуухан оролдвол цус харвуулж насыг нь богиносгож ч магадгүй. Нэг хүргэнээ архинаас гаргаж ажилтай болгоод хоёр охиноо гадаадад гаргаад, бага хүүдээ лизингээр машин авч өгч таксинд гүйлгээд, ажилтай хэд нь мөнгөө нийлүүлж олон хүүхэдтэй өрх толгойлсон том эгчдээ туслаад, 8 хувийн лизингэд зүтгээд гэх мэтээр овоо нэг бөөнөөрөө хөл дээрээ босох гэж байсан нэг бүл айл ингээд “хөөрхий” болж эхэлнэ. Эв нь эвдэрч, хэрүүл босно. Хамтын бүтээлч уур амьсгал нь алдагдаж тал талдаа тавьсан зээл хүүгийн дарамт нэмэгдэнэ. Үүнийг үг сөрөгч хүргэн хүү хүссэн ч байж болно. Үгүй ч байж болно. Ямартай ч гэр бүлийн гишүүдийн оюун сэтгэхүй нь хэрүүл дор төвлөрч өглөөнөөс үдэш хүртэл хүргэн хадмын тал үг шидэлцэнэ. Энэ нь гэр бүлээс хальж хаврын уртад уйдсан сошиал “тивийнхний” жинхэнэ зугаа, комментийн сэдэв болно. Ингэхэд хүргэн яагаад ингэтлээ хадмаа үзэн ядах болсон билээ. Энэ асуултыг нээлттэй орхисон нь дээр. Амьдрал баян тул гаргалгаа нь бас олон.


Харин улс орны хэрэгт бол энэ өөр асуудал. Төрт ёс гэж байна. Ерөнхийлөгч, төрийн өндөрлөгүүд хэн нэгний хаврын улс төрийн дөрөө болж, хаа дуудсан газарт нь эмээл тохом тэвэрч очоод “мэтгэлцээд” яваад байж болохгүй тал бас бий. Хадам хүргэн мэтийн ахуйн харьцаатай зүйрлэшгүй өөр жишиг, өөр эрэмбэ энэ төрд бас бий л дээ. Үүнийг Монгол хүн байх тухай, өв уламжлал ёс жудаг ярьдаг хүмүүс сайн мэдэж байгаа. Тийм ч болохоор санаачлагчид нь “мэтгэлцвэлсайн, мэтгэлцэхгүйболбүрсайн” гэж энэ урилгынхаа аль аль талын үр дүнг урьдчилан тодорхойлж хэлсэн биз. Өдөр болгон шахуу төрийн өндөрлөгүүд, хэдэн олигархуудтайгаа их багаар мэтгэлцэж суудаг Г.Уянга гишүүн хүртэл сэтгэл татагдан очихыг бодоход С.Жавхлан гавьяатын халз мэтгэлцээний зар энэ хаврын улс төрийн “хар зах” дээр үнэд хүрсэн “идеа” боллоо. Аливааг ухамсарлах, үнэт зүйлээ хамгаалах үүднээс бид хэлэлцэж мэтгэлцэж л байдаг. Харин эхнээсээ л болно гэж харж төлөвлөөгүй энэ мэтгэлцээний “зар”-д татагдаж намирсан улстөрчид энэ удаа олон байлаа.


Болох ч үгүй байсныг нь тооцож байсан мэтгэлцээний дуулиан дээр дөрөөлсөн хүчирхийллийн шинжтэй ноцтой уриалга ч дараа нь сонсогдлоо. Эвдрэх, толхилцох үед үр дагавар, гарз хохирол нь хэний нуруун дээр үлдэж, уухайлах уриалахын ард хэн нь торны цаана үлдэж, хэн нь хойд хаалгаар нь гараад ирдгийг нэгэн зуны долдугаар сарын 1-ний үйл явдлаар бид харсан. Учир иймд улс төр хийгсэд олон нийтийг “турхирах” сэдэв, төрд тулгах “юм”-ныхаа тун хэмжээг тааруулж байх нь Монголын амар амгаланд тустай болов уу. Энэ мэтээр цэцэрхэж томчуудыг мэтгэлцээнд дуудмаар л санагдаж байна. Гэхдээ намайг “тодруулах”- ын төлөө миний зарлах “дуэлд” тэд ирэхгүй гэдгийг давхар тооцох ёстой юм билээ.


“Би чи гэх хоёр эргийн дээрээс бие бие рүүгээ гүүр барьсаар уулзахыг амьдрал” хэмээн хэлэх дуртай нэгэн би. Ийм агуулгаар С.Жавхлан гавьяат ч зөндөө дуу дуулж олны хайр талархлыг хүлээсэн. Харин улс төрд ороод өөр дуу аялаад байх шиг. Төр, олноо хоёр эрэгт гаргаж талцуулаад, хойно нь улс төрийн хонжоо харж байгаа бол их үсрээд хэддүгээр зиндааны ч юм “Топ-Популист”-оор л шалгарна гэдгийг зарим нэг улс төрөөр оролдогч нарт төгсгөлд шуудхан хэлчихье. Хайртай газар шорооныхоо чулуугаар харийнхныг ч, бие биенээ ч нүүлгэх хэрэггүй юм.


Чулуу шидсэний хариуд зөрүүлээд сүү өргөх гэгээрэлээс бидний оршихуй дэндүү хол байна. Харин тамын тогооны энэ харанхуйгаас “хөтлөлцөөд гарья” гэсэн нь зөвдөөд явчих байх даа.


Пүрэвжавын Баярхүү /тоймч/


СЭТГЭГДЭЛ БИЧИХ

haan 1000 naslah boltugai:
bayarhvvd amjilt hvsii ...mgl min iim bh yostoi yu ...tegii tegii
2015-03-19
haan 1000 naslah boltugai:
bayarhvvd amjilt hvsii ...mgl min iim bh yostoi yu ...tegii tegii
2015-03-19
haan 1000 naslah boltugai:
bayarhvvd amjilt hvsii ...mgl min iim bh yostoi yu ...tegii tegii
2015-03-19
haan 1000 naslah boltugai:
bayarhvvd amjilt hvsii ...mgl min iim bh yostoi yu ...tegii tegii
2015-03-19
haan 1000 naslah boltugai:
bayarhvvd amjilt hvsii ...mgl min iim bh yostoi yu ...tegii tegii
2015-03-19
haan 1000 naslah boltugai:
bayarhvvd amjilt hvsii ...mgl min iim bh yostoi yu ...tegii tegii
2015-03-19
иргэн:
ард түмэн чадалтай байвал улс төр ч чадалтай болдог, ард түмэн үл мэдэх хийгээд ялзрал доройтлоос сугарч гарч чадахгүй бол авилгач улс төр хүрээгээ тэлдэг. төр улсын үнэ цэнэ агаад хүчин чадал нь улс орны систем бус ард түмний хүн чанараар хэмжигддэг ажгуу. харин залхуурал хийгээд амиа бодох муу муухай явдал ард түмний дунд газар авбал нийгэм хагдран унах болно. тиймээс хуулийн хүчинд дулдуйдаж энэхүү нийгмийн муу муухайг таслан зогсооё хэмээн хичнээн хүчин чармайлт гаргалаа ч уг муу муухай бас дахин зүсээ хувилгаж өөр хэлбэрээр үзэгдэж, газар аван дэлгэрэх нь дамжиггүй юм. нөгөө талаар хуулиа өөрчилж, системээ засан сайжруулснаар агуу их эх оронч сэтгэл, хүнч тусч үзэл санааг тэтгэчихнэ гэж байхгүй. харин ард түмэн өөрийгөө өөд татаж авъя хэмээхийг дэмжиж туслан зоригжуулах нь хавьгүй илүү үр дүнтэй болох юм. /самуэл смайлс/
2015-03-16
иргэн:
танай улс оронд зүрх сэтгэлийн хөгжлийг умартаж, зөвхөн оюуны боловсролд хөрөнгө хүчээ юүлж байна. зүрх сэтгэлийн хөгжил хамгийн эрхэм шүү. зүрхээ энэрэл хайраар дүүргэ. энэрэл хайр чинь эргэн тойрон, найз нөхдөө төдийгүй эх болсон хамаг амьтныг ивээг. зүрх сэтгэлд амар амгалан тогтвол даян дэлхийд амар амгалан тогтоно. /дээрхийн гэгээнтэн xiv далай лам/
2015-03-16
иргэн:
“биеэ засахуй нь сэтгэл тэгширэхүй дор оршмуй” хэмээхүй нь болвоос сэтгэл дор уур хилэн буй аваас төвшин үгүй, айдас түгшүүр буй аваас төвшин үгүй, хөөр баясал буй аваас төвшин үгүй болохыг хэлжүхүй. “гэрээ төвшитгөхүй нь биеэ засахуй дор буй” хэмээхүй нь алив хүмүүн амраглан энэрэхүй хүмүүнийг хэтийдэн хайрлахуй, адлан хорсохуй хүмүүнийг хэтийдэн жигшихүй, аюун хүндлэхүй хүмүүнийг хэтийдэн сүслэхүй, өрөвдөн өршөөхүй хүмүүнийг хэтийдэн энэрэхүй, оморхон ихэрхэхүй хүмүүнийг хэтийдэн адлахуйг хэлжүхүй. төрөө засахуйн өмнө гэрээ төвшитгөвөөс зохилтой хэмээхүй нь” өөрийн гэрийн хүмүүнийг сургаагүй бөгөөс өөр бусдыг сургаж чадахуй нь үгүй хэмээхүйг хэлжүхүй. эцэг, хөвүүн, ахан дүүс хүмүүн бүхэн эрхэм ёс суртахуйг сахиваас эл улсын олон иргэн даган сахимуй. төрөө засахуй нь гэрээ төвшитгөхүй дор оршмуй хэмээсэн нь энэ буюу. “тэнгэрийн дор амгалан болохуй нь төрөө засахуй дор оршмуй хэмээхүй нь” болвоос эрдэмт хүмүүн бусад хүмүүнийг өөрийн адилаар сэтгэж, биеэр жишихүй ёсон буюу. /күнз/
2015-03-16
иргэн:
монголын “ашигт малтмалын тухай хууль” үнэнхүү хөлдүү. учир нь уг хуулинд “ төр ашигт малтмалын ордод 34-50 %-ийг эзэмшинэ” гэсэн дэндүү тэнэг, хөлдүү заалт бий. гэтэл олон улсын уул уурхайн эрх зүйн дагуу ордыг ард түмэн 100 % өмчилж, төр 100 % эзэмшдэг. харин төр ашигт малтмалын ордод биш уг ордыг ашиглагч аж ахуйн нэгжид (уулын үйлдвэрт) буюу уурхайн үндсэн хөрөнгөд нь тодорхой хувь эзэмшиж болох юм. монголын улс төрчид ашигт малтмалын орд, ордыг ашиглагч аж ахуйн нэгж (уулын үйлдвэр), уурхайн үндсэн хөрөнгө гэсэн гуравхан зүйлийг өөр хооронд нь ялгаж салгаж ойлгож чаддаггүй тэнэг, хөлдүү болох нь тэдний баталсан “ашигт малтмалын тухай” хуулиас нь тод томруун харагддаг.
2015-03-16
иргэн:
дээдэс ёслолыг сахиваас доордос үл хүндэлж эс зүрхлэх, дээдэс журмыг сахиваас доордос үл дагаж эс зүрхлэх, дээдэс итгэлтэй аваас доордос үнэн сэтгэлээ үл илтгэж эс зүрлэх бөлгөө. /күнз/
2015-03-16
иргэн:
засаглал хэмээгч нь төв шударгууг хэлмой. өөрийн биеэр оройлон төв шударгуу байваас өөр бусад хүмүүн төв шударгуу бус байж зүрхэлнэ гэж үү? /күнз/
2015-03-16
иргэн:
иргэний сэтгэлийг олвоос улс гүрнийг олмуй, иргэний сэтгэлийг алдваас улс гүрнийг алдмуй. тиймийн учир эрдэмт хүмүүн эн түрүүнд эрхэм суртахуйг хичээмүй. эрхэм суртахуй буй ахул иргэн хүмүүн буй, иргэн хүмүүн буй ахул эх газар буй, эх газар буй ахул эд баялаг буй, эд баялаг буй ахул эдэлж хэрэглэх нь буй. эрхэм суртахуй болвоос эх язгуур нь буюу. эд баялаг болвоос эцэс адаг нь буюу. эх язгуурыг хөнгөнд үзэж гадгаш, эцэс адгийг хүндэд үзэж дотогш болговоос эх адаг нь урваж, олон иргэн эд агуурсын тулд эзэрхэн тэмцэлдэхүйд хүргэмүй. тиймийн учир эд агуурсыг хурааваас иргэн олон бутармуй, эд агуурсыг хувааваас иргэн олон хуралдмуй. /күнз/
2015-03-16
иргэн:
оюу толгойн асуудлыг шийдвэрлэх цорын ганц гарц нь монгол улсад онц их хэмжээний хохирол учруулсан хэргээр гадаадын хөрөнгө оруулагчид болон гэрээ байгуулсан улс төрчдөд эрүүгийн хариуцлага хүлээлгэх явдал юм. ард түмнээ хууран мэхлэх, эрх мэдэл албан тушаалаа урвуулан ашиглах замаар оюу толгой, таван толгойн гэрээ гэгчийг байгуулж, монгол улсад онц их хэмжээний хохирол учруулсан гадаадын хөрөнгө оруулагчид болон улс төрчид хэзээ нэгэн цагт эрүүгийн хатуу хариуцлага хүлээх бизээ.
2015-03-16
иргэн:
ардчиллаас хүчирхийлэл төрдөг. /платон/ засгийн газарт мөнгө, эрх мэдэл хоёрыг өгөх нь өсвөр насны хүүхдэд виски, машины түлхүүр хоёрыг өгөхтэй яг адил. /п.ж.рурке/
2015-03-16
иргэн:
улс төрийн хүч төдий зүйлээр ард түмнийг аварна гэдэг угтаа аюултай гэнэн сэтгэлгээ бөгөөд иймэрхүү үзэл аль ч үед газар авахдаа тун амархан байдаг. асар их төлөөс төлж улс орноо өөрчилье гэж зүтгэвч ард түмний сэтгэл өөрчлөгдөж хувирахгүй л бол хувьсал өөрчлөлт барагтай бол үр дүнгээ өгөхгүй билээ. ард түмэн чадалтай байвал улс төр ч чадалтай болдог, ард түмэн үл мэдэх хийгээд ялзрал доройтлоос сугарч гарч чадахгүй бол авилгач улс төр хүрээгээ тэлдэг. төр улсын үнэ цэнэ агаад хүчин чадал нь улс орны систем бус ард түмний чанараар хэмжигддэг ажгуу. ямарч агуу үзэл санаа гаргаж тавьлаа ч ард түмэн түүнийг нь дагахгүй бол улс төр нь энгийн олон түмний түвшинд хүртэл доош ордог. нөгөө талаас ард түмэн тэргүүний байвал ямар ч балмад мунхаг улс төрийг өөрийн хэмжээнд хүртэл дээш татаж нийцүүлдэг. өөрөөр хэлвэл ард түмний бүхий л чанар тэр орны улс төрийн чанарыг тодорхойлдог юм. өөрөө өөртөө туслаж, өөрийгөө аваръя хэмээх оюун санаа л хүмүүсийг хэзээд зоригжуулж өөдрөг болгож байдаг. өөртөө туслахын ухаан нь тэр улсын бүх ард нийтийн онцгой шинж болж чадаж байна уу, үгүй юу гэдэг нь нэгэн улсын хүчийг харах хамгийн зөв хэмжүүр болдог. /самуэл смайлс/
2015-03-16
иргэн:
ардчилал, даяарчлал, олон ургалч үзэл, олон намын систем, залуу улс төрч, төр муу менежер, гуравдах хөрш, чөлөөт зах зээл, өмч хувьчлал, хувийн өмч, эрх чөлөө, ашигт малтмалын ордын лиценз, лицензийн наймаа, гадаадын хөрөнгө оруулалт энэ бүхэн чинь буурай хөгжилтэй монгол орны газрын хэвлийн баялагийг дээрэмдэж авахын тулд америкуудын зохиосон үлгэр юм. энэ үлгэрийг ардчилсан нам 25 жил ярьж байна.
2015-03-16
иргэн:
манай улсын ард түмэн хэдэн мянган жилийн турш дангаар ноёрхох засаг төрийн дор зовж шаналж ирлээ. сэтгэлдээ бодогдож буйгаа амаар гаргаж хэлдэгггүй, худлыг мэдэвч өөрийн биеийн аюулгүйг бодож худал хэлдэг, шийтгэл залхаалтаас зайлсхийж хууран мэхэлдэг, ийм маягаар худал хуурмаг байдал амьдралын хэвшил болж, төлөв тулхгүй байдал өдөр тутмын дадал хэвшилд нэвтэрч, ичдэг нэрэлхдэг хүн үгүй, нэгэн биеийн цэвэр ариун байдал бүгд арилж алга болон, чухамдаа эх орноо бодох энэ тэр үнэндээ байхгүй болсон байв (130 жилийн өмнө японы их соён гэгээрүүлэгч фукузава юкичийн хэлсэн үг)
2015-03-16
иргэн:
ашигт малтмалын ордыг ард түмэн 100 % өмчилж, төр 100 % эзэмшиж, хөрөнгө оруулагч 100 % ашигладаг. олон улсын уул уурхайн эрх зүйн дагуу ашигт малтмалын ордыг ашиглах гэрээний үндсэн 3 төрөл байна. үүнд: 1-рт, роялти (роялти авна гэдэг нь мөн чанартаа ашигт малтмалын ордыг үнэлж, үнийг нь хөрөнгө оруулагчаас сар бүр суутган авах үйл ажиллагаа юм) болон татварт үндэслэгдсэн концессын гэрээ (энэ нь гадаадын буюу дотоодын хөрөнгө оруулагч хайгуул хийх, уурхайг барьж байгуулах, олборлолт хийх бүх зардлыг гаргаж борлуулалтаа хийгээд төрд асар өндөр хэмжээний роялти болон татвар төлөх гэрээ юм), 2-рт, бүтээгдэхүүн хуваах гэрээ (энэ нь гадаадын буюу дотоодын хөрөнгө оруулагч хайгуул хийх, уурхайг барьж байгуулах, олборлолт хийх бүх зардлыг гаргаад олборлосон бүтээгдэхүүнээ хөрөнгө оруулагч, төр хоёр бараг тэнцүү хэмжээгээр хувааж аваад тус ту*а худалдан борлуулах гэрээ юм), 3-рт, уурхайн түлхүүр хүлээлгэн өгөх гэрээ (энэ нь гадаадын буюу дотоодын хөрөнгө оруулагч хайгуул хийх, уурхайг барьж байгуулах бүх зардлыг гаргаад бэлэн болсон уурхайг төрийн өмчийн уул уурхайн компанид хүлээлгэн өгөөд гаргасан зардлаа тухайн уурхайн бүтээгдэхүүний борлуулалтын орлогоос нөхөж авах гэрээ юм). нэг ордод энэ 3 төрлийн гэрээний алийг нь ч хэрэглэхэд улсад орох роялтийн болон татварын орлого ойролцоо хэмжээтэй байх зарчмыг баримтладаг байна. энэ эрх зүй нь дотоодын болон гадаадын хөрөнгө оруулалттай уул уурхайн бүх компанид адил үйлчилдэг байна. манай ашигт малтмалын хуулийг олон улсын уул уурхайн энэхүү эрх зүйд нийцүүлэн үндсээр нь өөрчлөх шаардлагатай байна. үүнийг уих нэн яаралтай хийх хэрэгтэй байна. ингэвэл уул уурхайг тойрсон эцэс төгсгөлгүй маргаан, хардалт, улстөржилт, монголын газрын баялагийг дээрэмдэх үйл ажиллагаа нэг мөр цэгцлэгдэнэ.
2015-03-16
зочин:
жавхлан эх орноо хайрлаж харамлаж чаддаг.бас дуулж чаддаг.харин та нар олигтойхон унгаж чадахгүй чацга тууна даа
2015-03-16
baagii:
javhlan uul ni ih zov huu yumsan. tuuniig iim alham hiihed hatgasan hun huchin bgaa baih aa. tuunii hamag mongol tosol bol mongolchuudiin husen huleedeg sanaa. harin toriin 3 ondorlogiig halz metgeltseend duudahaar ni gaihaad l bna. er ni bidnii tor ulsaa hundeldeg saihan ulamjlal alga bolj, alga bolgoh sanaarhal gazar avch , tuuniig oogshuulen tashuur ogohod zam niilj bgaa nohduud eh orniihoo omno yaltai gedgee sanah heregtei. olond tanigdsanaa ih yumand bodoj olniig tuiveeh muu ajild buu hurgeerei duu mini. 2016 ond tertei tergui hend ni sanal ogohoo olon tumen shiidne. zov yavbal ta nariig ch songoh yumsan uu. omno ni l het yarch buhan byaruu bolood bai.
2015-03-16
shuuh:
ih zub bichsen bna.jabhlan uyanga ed nariig eniig unsh da.
2015-03-16
ev eye :
mash zov bichsen bna. javhlan chaddag yumaa l hiivel eh orondoo oruulj bgaa huvi nemer. uls toroos setgelgee bolood bolovsrol tani hurehgui baina shuu. toriin udirdagchdad aldaa bna u baina. gehdee ard tumniig taltsuulj irgenii uuregees ni tatgalzuulj toriin aldaag zasna gj yu baihav. uls ornoo dampuuruulaad busdin hool bolgoh bodlogo yavuulj baina.
2015-03-16