Миний байрнаас дүү минь гар даа

img

 

Уудам талд нэг “уртаа” ганс зуусан хижээл эр тамхи нэрж сууна. Бас давхар ухаан нэрж суугаа юм. Юу ийнхүү сэтгэлийг нь тавгүйтүүлж ороо салхитай хээр гарч ирж, бодлоо нэрж дотроо өнгийж харах хэрэгтэй болов. Урд орой хоёр том хүү нь өөр зуураа үг сөргөлцөж, өвгөн настай ааваа ч үл хүндлэн хажууд нь гар зөрүүлэхдээ тулж. Үг сөрөхийн үүд нээсэн учир жанцан нь өвгөний сэтгэлийг маш ихээр хямрааж. Тэгээд аавыгаа тавьж онголсон хөдөө нугынхаа хойд толгой дээр сууж тамхи бас ухаан нэрэн байгаа нь энэ аж. Хоёр хүү нь хоёулаа л нас биед хүрч аав нь орон гэр, өрх мал тастан хувиарлаж гал голомтыг нь асааж өгч. Хаяа нийлэн хэдэн жил амьдарцгааж. Харин өчигдөр сархадад халамцсан хамгийн бага дүү нь том ахдаа агсамнаж. Аавын энэ хэт хутга, хөөрөг хэдэн хурд буяныг авч, хотондоо шингээх гэсэн дээ энэ буйрнаас салж нүүхгүй манай хоёр гэрийг дагаад байгаа биз дээ чи гэж могойн хэл шиг хортой үгийг бага хүү нь ахдаа хэлэхийг сонсчээ.

 

Өвгөн гарын таван хуруу шиг таван хүүтэй. Эх Өүлэн шиг зэв сумыг бөөгнүүлж атгуулаад эвийн хүчний талаар хэлж байгаагүй ч эцгийн буяныг дааж ах дүүгийн барилдлагаа хадгалж явах талаар бол зөндөө л хэлж сургаж байсан. Гэтэл амьд ахуй цагт нь аавын гар дээр байх буяныг авах, өвлөхийн талцал бий болсныг өвгөн харжээ. Их ч хямарч, тавгүйтэж. Энэ хэдэн хөвгүүдэд би илүү дутуу хандаж хэн нэгэнд нь олом дутуу  эмээл, цулбуур дутуу хазаар өгч байгаагүй ээ. Бүгдийг нь хоймор тухлах гэртэй, хотондоо хаших буянт малтай болгоод гаргасан. Бага хүү юунд ийм таагүй бодол өвөрлөж, эд өвийн хэрүүл өдөөв. Айлын отгон хүү голомтоо сахиж үлддэг гэдэг. Том хүү хойдын хэргийг дааж дүү нараа өргөж, тэр хэрээр эцгийн орыг эзэлж өвийн эхийг авч явах ёстой гэж бодох. Бидний үеч тэгж л ирсэн. Харин отгон хүү өөр бодолтой байх шиг. Амьд сэрүүн ахуйд минь ингэж үг сөрөлцөж, өв хөрөнгө булаацалдах улс, өнгөрч одсон хойно минь яах билээ.Ясыг минь өндөлзүүлэх нь ээ.  Хэрхэн энийг дахин сөхөхгүй, үг сөрөхгүйгээр шийдэх нь зөв үү. Өвгөн яаж шийдсэн төгсөлийг би цааш бичихгүй юм. Та бүхэн өөр өөрийнхөөрөө энэ буурлын оронд ухаан зарж, төгсгөлийг зангидах боломжийг нээлттэй орхиё.

 

Нүүдэлчин хийгээд нутаг ус, ураг нэг ах дүү нар өв хөрөнгө залгамжлалаа авч явах эрхэм өндөр ёс эрэмбэтэй байсан тухай өгүүлэн буулгавал ганц миний цар дутах биз. Хөдөө талдаа мөнхөрсөн  өвөг дээдсийн хүн чанар, жудаг ёс нь одоогийн хотын бидний ёс суртахуун гэдгийн хажууд сүмбэр уул байсан. Уул, ус, ургамал, амьтаныг шүтэн хамгаалах дээдлэн ашиглах, отгон хүү эцгийхээ гал голомтыг сахин үлдэж, нандигнан хамгаалж, удам залгамжлуулан өвлүүлэн үлдээх зэрэг нарийн ёс уламжлал бий...

Хотын бидний дунд харин юу болж байдаг билээ. Цэвэр тохиодлоор, өгүүлж буй сэдэвт ойрхон хэрэг явдлын талаар сонссоноо хуваалцья. Танилын маань мэдэх нэг эмээ бурхан болж. Ганц хүүтэй байгаад тэр нь цэл залуухнаараа өөд болж. Хөгшин гурван ач хүүтэйгээ дөрвүүлээ үлдэж. Тиймээ, тав дахь хүн байх ёстой. Хүүгийнх нь хань, ач нарынх нь ээж болох бэр нь хаачив ?. Хүү нь өнгөрөхөөс 2 жилийн өмнө тэр бүсгүй гэнэт гадаад яваад сураг тасарч. Төдөлгүй “би сайн, эндээ үлдлээ, амьдралаа бодоорой” гэсэн товч хэл дуулгаж.

 

Он цаг өнгөрч намар болж цас орох бүрт хүүхдүүд өсч, эмээ ядарч бөхийсөөр. Ач нар том эрс болж эхнэр хүүхэдтэй болцгоож. Тийм таарамжтай биш ч гэлээ бусдын л жишиг сайтай муутай амьдарцгааж байж. Хөгшин насаараа нэг төсвийн байгууллагад ажилласан бөгөөд тэндээсээ хоёр өрөө орон сууцтай үлдэж. Өөрт нь байх ганц хөрөнгө нь энэ байр л байж. Эмээ нас явах тусам байраа яах билээ гэж  бодож л байсан байлгүй. Яг ямар бодол шийдэлтэй байсныг энд худлаа таамаглахаас тойрч цааш юу болсон тухай төгсгөлийг товчлоё.

Том ач нь нас биед арай хүрээгүй байхад байраа хувьчилж гурван ачийнхаа томынх нь нэрийг хамтран эзэмшигчээр бичүүлж. Бүх юм зүй ёсоороо болж. Гэтэл нэг зочин гарч ирсэн нь ач нарын ээж хүүгийнх нь эхнэр, өнөөх гадаад яваад алга болдог бүсгүй хүрээд ирж. Том болсон хүүхдүүд ээжийгээ цаашаа наашаа гэсэнгүй. Харин хүүгээ хань ижилгүй ганцаардаж, яаж сэтгэлээр унаж архи ууж хийморь гудайж зовсныг нь мэдэх ээж хуучин бэрээ гэртээ сууж унтаж хэвтэхийг тэвчиж төвдсөнгүй. Өдөр болгон шахуу  хэрүүл маргаан төлхөлцөөн болж эхэлж. Гэнэт ирсэн бэр, гэнэтийн шийдвэр гаргаж хүүхдүүддээ байраа нэр дээрээ болгож ав тэгэхгүй бол энэ хөгшин надад хорсоод байраа өөр хүнд ах, дүүдээ өвлүүлэх гэж байна гэж шахаж эхэлж. Хүүхдүүд хэрүүлээс зугатан, зайгаа барьж. Хадам, салсан бэр хоёрын үл ойлголцсон байдал үргэлжилсээр хөгшин бие доройтож хэвтэрт орж байсаар өөд болж. Бэр хажуу өрөөнд нь байсаар ажил явдлыг гүйцэлдүүлж.

 

Одоо хөгшин өөд болоод багагүй хугацаа өнгөрсөн ч бэр өдөр болгон шахуу лам залж  талийгаачийн сүнс, элдэв юмыг хөөдөг номыг мөнгө хайрлахгүй уншуулсаар байгаа гэсэн. Хоёр өрөө байранд бага хүүтэйгээ үлдэж, том хүүгээ бага дүүдээ ордероо шилжүүл гэж шахаж эхэлсэн гэнэ. Энд байрыг хэн эзэмших нь тодорхой бичиг баримт  талаасаа маргаан алга байна. Гэхдээ нэг зүйл байна. Өвлүүлэгчийн хүсэл биелэхгүй байна. Хүүгээ хаяж явсан хүүхнийг өөрийн насаараа хөдөлмөрлөж авч үлдсэн орон байрандаа байлгахгүй гэсэн талийгаачийн хүсэл өөртэй нь цуг чандарлуулжээ. Энэхүү бичлэгээр дурдагдаад байгаа бэр ач нарыг, насан цэцэслэсэн хөгшнийг ч тэр авч хэлэлцэж зөв бурууг шүүн дэнслэж, хууль цаазын мэдлэг уралдуулах гээгүй болохыг эрхэм уншигч та болгоон харна биз.

Харин үг хэл захиасаар ч бай, цаасан дээр буусан нотариатын тамгатай гэрээгээр ч бай, таны гэрээслэл хүн чанар, ах дүүгийн ёс жудгаар давхар баталгаажиж, үр хүүхдүүдийн чинь оюун ухамсарт нэг мөр батжиж үлдсэн байгаа юу гэдгийг л хөндөхийг хүслээ.

 

“... Бурхан болооч амь сэрүүндээ алдаа хийжээ, энэ миний байр, миний дүү гарчихдаа...” гэж төрсөн нэгийгээ эелдгээр хөөж гудамжинд гаргах хүйтэн харьцаа хаа нэгтээ байж л байна.

Ийм төрлийн маргаан иргэний шүүх дээр хэчнээн ч байгаа юм бүү мэд. Зулай зулайгаа гишгэж төрсөн ахан дүүс өв хөрөнгө гэх дөрвөн ханатай байшингаас болж эцэг эхийнхээ манаж үлдээсэн гал голомт руу ус цацах мэт аяглаж, улайран бие биеэ үгүйсгэх нь бий. Аав ээжийнхээ хайранд эрхлэн тоглосон жаргалтай бага насны гэрэлт дурсамжаа хэрүүлээр булингартуулж , ахан дүүсийн  цусан барилдлагаа таслан байж дөрвөн ханатай байрны ордер атгаж үлдсэн хүн цөөнгүй.

Эхэнд гарсан өвгөн ч, дараа нь яригдсан эмээ ч тэр, хүн л юм болохоор наран доор сүүдрээ гээхийн цагт өв хөрөнгөө хэрхэн үлдээх талаар хэн хэн нь л тунгаасан бодсон байсан. Гэхдээ үр хүүхэд нь санасан ёсоор нь өвлөн авч, санаа зоригийг нь гүйцэлдүүлж чадсан уу гэдэг өөр асуудал юм.

Гэрээс, өв залгамжлал гэдэг эрх зүйн хүчин төгөлдөр гэрээ, хууль ёсны бичиг баримтаар хоёрдмол утгагүй нэг мөр байх ёстой л байх. Мөн ах дүүгийн амин тангараг, хүн чанарын хэлхээсээр давхар дархлагдсан байх ёстой юм болов уу гэж бодлоо.Уудам талд амьдарсан, урт гаанс барьсан өвгөдийн өвлүүлсэн ах дүүгийн хүндлэл, ёс жудгийг хотын бид гээсэн яваа юм биш биз дээ.

  П.Баярхүү /тоймч/   

СЭТГЭГДЭЛ БИЧИХ

zichin:
mash zuv sedev, hun turuld tursun bol bodoh sedev.
2013-11-05
zuv sedev:
er ni bol odoo ued ene talaar sain bodoh heregtei bolson bna. hurungu mungunees bolj hun chanraa geej bgaa ued ur huuhduuddee uursdiin bii bolgoson yumaa ertnees gereeslej uldeeh heregtei. genetiin yvdal tohioldohod ard uldsen humuus buun asuudald orj umch hurungu bulaatsaldaj shuuheer ih yvdag bolson gej bichih bolj. tiimees uv hurungiig zuvhun tolgoid ni hiij ugvul humuus bulaatsaldahgui shuu dee. tiimees ur huuhduuddee oyunii l hurungu oruulalt sain hiih ni chuhal sanagdah yum. ydaj bie bienteigee terseldeed bhgui. amidralaa zuv avaad yvchihna..baigaa gants neg hurunguu bol odoo ch gereeslel bicheed hadgalahad bolno shuu..
2013-11-04
deegii:
yaj aldsan shigee olj aw gedeg shig yaj olson shigee aldax l bolnoo gej...
2013-11-04
ene bidnii tyyh:
bair osood l hot tomrood baival hynii mos muudajhyiten hondii hotod hyniig amidad ni barij balbaj tamlaj baigaad bair orong ni avdag ni orosd elbeg l baina shtei harin hyn am olon geh hujaad odoogoor iimerhyy hereg barag baihgui uchir ni tend bair hymdhan... gehdee ene bol bidnii tyyhiig bichsen bainaa bid delhiig cagtaa huvchilj avch baisan mongolchuudiin yrs bid taldaa esgii gerteigee nyydelj baisan otgos buurluudaa burhanchlan tahidag ni ovor zuuraa shajind talcaj cavchildaagyi bilee
2013-11-04
çî÷èí:
могойн хэл шиг хортой үг хэлэхийг öýýðëý...øóíàë ãýæ ýð ýì ãýëòã¿é õ¿í á¿ðò áàéäàã./ãýð á¿ëèéí õ¿ì¿¿æèëýýñ ãàð÷ èðäýã/..ýýæ ààâûã íü õàðàõàä àíäàøã¿é..õ¿íèé õºðºíãºíä øóíàæ.àâäàã õ¿ì¿¿ñò í¿ãýë íü èðíý..
2013-11-04
tiim shuu:
орчин уед ухээгуй байсан ч терсен ах дуу нар нь хулхидаж луйвардаад л орон гэрийг нь авч байна даа. нехрийн дуу хуухэн манай хашаа байшинг худалдаж авлаа л гэсэн менгийг нь араас чинь явуулнаа л гэхээр нь итгээд бичиг баримтаа шилжуулчихсэн чинь одоо болтол байдаггуй иим л байна итгэлээр тоглосон тэр хумуус хэзээ нэгэн цагт уйлийн урээ эдлэх биз. еерийн орон гэртэй байх нь чухал хэдий ч терсен тэлснээ гудамжинд гаргаж байж олсон эд херенге яах л бол доо...
2013-11-04
bonne fee:
istoi gestuu sedev dee... telsen btugai torsonguud hoorondoo tanagarg tasarchdg um blee...
2013-11-03
zoogii:
ene ygni mash zuw sedew bn odoonii hvvhnvvd erni zewvvnshvv ed material l gehees bish setgel gedegiig medehni yu l bol
2013-11-03
хаян:
энэ их зөв сэдэв байна манайхаан хамаатнуудын үхэлдээд байгаа хөрөнгийг нь хаяаад л явчих,авсныхаа дараа тэд чинь хэсэгтээ лам аас салахгүй хөгтэй юм их болноо тэгээд л тэд чинь мөнхрөх юм шиг бодно гэтэл удахгүй л үхцээн гэж л сонсогддог юм даа
2013-11-03
zochin:
eregteichuud gantsaraa yed yumand shunaad baidagui hajuud ehner gej uhaan muutai shunaltai hun garch irheer tegdeg
2013-11-03
unshigch:
zah zeeld orson geh odoo hurtel mongolchuud gereesee amid deeree bichdeg soiold suraltsaagui ium uu, oor gazar orond zaluuvtar ni 3 jil tutamd uheh dohson hogshin ni jil bur bichij batalgaajuuldag, uhsenii daraa margaan garah iumgui, tuhain etgeed uhehees omno hend iu ochih ni bugd todorhoi, uheh gej baigaa hogshniig daramtalj gereeslel bichuulsen esehiig hianaj baidag baiguullaga bii
2013-11-03
zochin :
bi dooroo neg eregtei duutei, tegtel duugiin avgai gej huuhen chi ailiin baga yum chin aav eejiinhee golomtiig zalgamjlah yum baina, hamag yumiig n avah yostoi sh dee gesen yum yariad baih yum. huuhnuud yamar shunaltai bolson yum be. uul n duugee tusad n garahad 2 oroo bair avch ogson, tegehed aav eejiin maani bairand nud unagaad baih yum.
2013-11-03
iim negen yavda- d helehed:
zugeer dahiad ehel eruul erh chuluutei amid baihad chi yalna hervee egch chin buriitai bol chamaas uuchilalt guih udur irne
2013-11-03
zochin:
mash zow. zarim hund negiig bodogduulj uhaaruulaasai
2013-11-03
зочин:
өндөрнастай ганц бие хөгшин хүний байрыг булааж авах санаа их блжээ.
2013-11-03
жамуух :
маш зов сэдэв хонджээ vvныг монголчууд маш саин оилгож амьдр*д хэрэгжvvлээ хэрэгтэи
2013-11-03
жамуух :
маш зов сэдэв хонджээ vvныг монголчууд маш саин оилгож амьдр*д хэрэгжvvлээ хэрэгтэи
2013-11-03
жамуух :
маш зов сэдэв хонджээ vvныг монголчууд маш саин оилгож амьдр*д хэрэгжvvлээ хэрэгтэи
2013-11-03
зочин:
одоо цагт хүн бүр гэрээслэл бичиж занших нь чух*. хуульчлах хэрэгтэй. дээр өгүүлсэн бэр хүүхэн мэтийн гайнууд завшаад бгаа нь үнэн. тийм бузарыг ойртууларгүй байх нь зөв. ер нь хүүхдүүд аав ээжийнхээ хэн нь зөв бурууг зөвөөр тунгаадаг ухаантай бх ёстой. хайртай ээж аавынхаа буруу зөвийг тунгааж чадна гэдэг хайрлахгүй байхын шинж биш.
2013-11-03
iim 1-n yavd*:
hunii amidar*d sain muu ih zuil tohiolddogt deerhtei adil sedevtei zuil nadad tohioldson yum. heden jiliin umnu yaj iij bgaad ajillaj bsan gazraasaa todorhoilolt avaad banknii lizingeer oroh bairtai bolson yum.sariin tulburuu ts*ingaasaa hiigeed 3 jil garui dajgui henees ch dutahgui amidarch bailaa getel bi gedeg hun ajilaasaa garch mun eejiigeee asrah bas bus baidlaas bolood 4 sar orchim sariin banknii tulburuu hiij chadaxgui baid* garsan yum.ter ued minii egch nadad tus*j bgaa baidlaar bairnii orderiig uuriinh ni bolgovol minii huvid baga huu, uuriinh ni huvid nemj zeel avah bolomj garch ireh tuhai nadad zuvluj bi ch olon zuiliig bodolgui egchdee itgej zuvshuursun, banknii uldegdeliig egch tulj uuriin ner deeree bairiig mini bolgoloo.ud*gui eej maani ch ungurch bi gedeg hun gantsaard* uitgar gunig ajil turul buh zuilgui bolj hotsorson. neg medehed banknii tulburuu ch haana tuluh bolson bas egch yu bolgoson tuhai ch bi eejinnhee ajil yavd*iin daraah archaagui bas neg heruul gomdoloos bolood surag tasarsan bailaa, eejiihee daraa naiziinhaa tuslamjtaigaar ajild orson bolovch banknii munguu haana hediig uguhuu ch medehgui yavj mun bolomj ch garahgui baisaar 1 jil bolson. getel egchiin maani huutsulduj baisan zeel butelgui ergeed tulsun munguniihee huund barigdaj asuud* buruugaar ergej bi gej hun baiir ch ugui banknaas avsan lizing ch ugui dahij lizin avah erh ch ugui bolomjiin ajil ch ugui hooson hun bolson yum..harin baid* yaj ergesen geheer egch maani munguu nehej esvel bairaa zarj bankand ugsun munguu olj avahiig huslee. nadad zarahaas uur arga bolomj unendee oldohgui bailaa. zarlaa geed ergeed bi bair avah mungugui, ter bairaa butsaagaad liizendeh bolomjgui bolj ,,egchiin daramt shah*t, gomdmoor messejuud urgeljilseer bi gedeg hun bairaa zarj egchiinhee bankand tulsun mungiig huutei ni ugch uldsen hedheen munguur surg*tiin tulburuu hiij,,, oroh orongui hunii nutgiig zorij azaa uzeheer shiidsen emgeneltei tuuh, amidr*iin gashuun gomdoltoi uldsiim daa gej...nulimas uuriin erhgui ursaj baih chini...tsaashi ni yu huleej yaxiig unshigch tanii bodold uldeey,,,yutai ch neg heseg burheg amidr*.....estest ni egch ah baih saihan gehdee hen negniihee amidr*d dotno yum shig baidlaar buu het oroltsoj bgaach l gej hoich uedee , mun mongolchuuddaa zahimaar sangddag..uuruur helbel egch maani hedhen sar nadad mungu zeeleh ch yumuu esvel tus*j chadaxgui gesen bol bi nz nuhduusuu mungu zeeleed bairgui uldehgui l baih baisiim da..,,,,
2013-11-03
ataa:
um zugeer unshij chadaxgui xujaa mujaa bolood yavchixiimaa ene sedevt oogt xammaaagui l dee ter
2013-11-03
hulguu.:
ene setgvvlchiin hujaa bn uu yamar baih n chamd ogt hamaagvi zvgeer l uwug deedsiin g* golomt zahisan zahiasiig vr hvvhdvvd bid dagaj murduj chadaj bn uu gedgiig l bichisen bna. chi uuruu yum oilgodoggvi hujaa * bna gej.
2013-11-02
kkkk:
muu hujaa bayrhuu argagui mgl hun bish gdg ni medegdej bn uelun bish *ungua eh sum bagtslaj blaa
2013-11-02
hurts ild:
сүүлийн үед манай ардчилсан удирдагчид болон ан-хан бнасау бнхау гээд л дандаа соц улсуудад айлчл* хийгээд л туршлага судлаад байдаг болчихвоо дээрэс нь тэдний гаргаж байгаа араншин хийж байгаа үйлдэл бүгд нэг тиймэрхүү болж байна даа.2010 оноосэхлээд л ман-н аймгийн засаг дарга нарыг барьж хориод байсан 2012 оны сонгуулийн дараа бүгд шахуу хэрэг нь цагаадсан уих-н сонгуулийн нэр дэвшигчид тодоронгуут нэр дэвшигчийн үнэмлэхээ аваад гараад ирсэн содмонголын анандбазарыг бариад хорьсон сонгуулийн нэр дэвших хугацаа дуусангуут хэрэг нь хэрэгсэхгүй болсон 2011 оноос энхбаярыг оролдож 2012 онд барьж хорьж байсаар 2013 оны ерөнхийлөгчийн сонгууль өнгөрөнгүүт сулласан гээд л учиг хөөрсөөр үүнийг тайлах үүний хойноос хөөцөлдөх сэтгүүлч байна уу бид хаашаа яваад байнаа
2013-11-02
uudgui:
zarim 1humuus un*sai.un*d ch yum bodohgui l de.muu shun*iin tulamnuud!!hugshin nastai hniig gomdooj yavagaa yuman chinee boddogui tsaitsan avgai nar bnaa bna tsaana chini!!
2013-11-02
зочин:
миний таньдаг нэг з*уу нэг хүүхэнтэй явж бгаад хүүхэдтэй болсон юм.тэгээд хүүхэд нь гарсан.тэгсэн нөгөө хүүхэн эцэг тогтоолгоод танилын маань байрыг шүүхдэлцсээр байгаад авчихсан.аймар сэргэлэн хүүхэн.
2013-11-02
meme:
hachin yum da, olon hund l tohiolddog zovlon geh uu dee. duugiin mini ehner uuriin geh bairnaasaa urgelj huuj tuudag duug mini ortsond hurtel honuulj baisniig suuld ni medsen. tegeed duudee hund heregtei geh buhniig avch uguud udaa ch ugui bait* ehner ni ni ud*gui araas ni huuhduudee daguulaad hureed irsen. buur s*na geed baisan hun chini uuriinhuu bair , mashiniig zaraad duu deer mini ireed jil garan ungurtul minii duu har z*uugaaraa uud bolchihson doo. negent bat*gaagaa s*guulaagui bolhoor ehner ni buh hurunguniih ni ezen suudag yum bna. neg ch tugrug ehnereer ni garguulaagui bi yamar ch medelgui, huuhduudiig ni bodood bi ch hel am hiigeegui l dee. gehdee l harams*tai sanagddag yum. iim muuhai ehneruud baidag l yum bna le.
2013-11-02
зочин:
төмөр замын гурван угсарм*ын гомо мөнхөө ичиж амьдар байрныхаа банди нарыг оролодхоо боль
2013-11-02
зочин:
төмөр замын гомо мөнхөө
2013-11-02
зочин:
төмөр замынт гомо мөнхөө
2013-11-02