“Ичиг ичиг”

img

“Хүн хүнээ байлаа, мөс чанараа хаана гээчихэв” гэсэн яриа хаа ч явсан дуулдах боллоо. Хүн хүн биш болж үнэ хүндээ барна гэдэг юутай хайран, юутай эмгэнэлтэй зүйл вэ? Ичгүүр гэж юу билээ? тэр тийм хэрэгтэй юм гэж үү? үхсэн хойноо, тэр муу ичгүүр юу юм бэ, ичих гэгч бол хоцрогдсон үзэгдэл, үеэ дуусгасан заншил.

\

Ийм үгийг захын хүн хэлдэг болчихож. Сайтар тунгааж үзвээс ичгүүр гэгч хүнийг хүн гэж нэрлүүлэх нэг том болзол байсан одоо ч байна, цаашид ч байх болно. “Хүн бол ичингүйрч нүүр нь улайх чадвартай цорын ганц амьтан юм” хэмээн америк зохиолч Марк Твен их олон жилийн өмнө хэлжээ. Яагаад ингэж хэлсэн бэ? гэхээр Америкт түүний амьдарч байх үед яг л өнөөдрийн монгол шиг хүмүүс баяжихын дон тусаад ичгүүр сонжуураа гээж байсан цаг юмсанж.

Монгол хүн цэвэр ичимтгий эртний соёлтой байлаа. “Ичиг, ичиг”, еэ еэ, бөө вөө гэж балчраасаа ичих, ичээх эрхэм хүмүүжил олдог байлаа. Говийн догшин ноён хутагт  Дулдуйтын Данзанравжаа “Ичиг ичиг” шүлэгтээ :

цы

Аяа бас, буян хураасангүй насжсан хөгшид ичиг

Аяа бас, сэтгэлээ зассангүй гангалагч залуучууд ичиг

Аяа бас, номыг сэтгэлтэйгээ нийлүүлээгүй мэргэд ичиг

Аяа бас, албатаа алаглагч ноёд ичиг

Аяа бас, аавыгаа өргөхгүй, эрийг өргөгч охид ичиг

Аяа бас, төрийг шуугиулагч түшмэд ичиг

Аяа бас, номыг үл суран элдвийг сурагч банди нар ичиг

Аяа бас, бясалгалыг пад хэмээн бархирагч Егөзөри нар ичиг…” хэмээн бичсэн байдаг.

й

Равжаа хутагтын ичиглэсэн үгс өнөөдрийн бидэнд яг таараад байгааг нэгийг бодож хоёрыг тунгаахад хүргэв. Цэвэр ичимтгий зан бол монголын ард түмний ёс суртахуунаа өөр дотроо зохицуулах өөрийн хяналтын онцгой хэлбэр байлаа. Тэрхүү бичигдээгүй мөртлөө монгол хүн бүрийн цээжинд уяатай байсан ариун хууль юунд хэрэг болж байсныг эргэн санахад илүүдэхгүй л болов уу.

йы

Бид өөрөө өөрөөсөө ичих, тухайлбал, юм мэдэхгүйгээсээ, ажил хөдөлмөр сураагүйгээсээ, бүдүүлэг борог байдлаасаа, бодлогогүй тэнэгээсээ эрх мэдэлгүйгээсээ, арчаагүйгээсээ ичдэг байлаа. Тэрийгээ мэдсэн бол түүнээсээ ичихээргүй болохын төлөө мэрийж чармайдаг байлаа. “Ичингүйрч л байгаа бол амьд байгаа минь тэр” гэсэн мэргэн үг бий. Үнэндээ ичимхий чанар бол хүнийг адгууснаас ялгах том чанар билээ.

й

“Зүрхэндээ хар толботой явснаас  нүүр улаан явах минь дээр” гэж М.Сервантес хэлжээ. Монголчууд бид ичих сэтгэлээ бага багаар гээж хэнэг ч үгүй явсаар л байна. Ичих сэтгэл байгаа цагт хүн чанар байж л таарна. Бидний ичих булчирхай ажиллахгүй аваас үнэнч шударга явсан өвөг дээдсийн маань сүнс гутах болно шүү. Ичихийг мэдэхгүй нэгэн бусдыг үгээр егүүтгэх, сэтгэлээр үхүүлэх маш эртний гүтгэлэг хэмээх арга хэрэглэдэг. Гүтгэлэг нь бие, хэл, сэтгэл гурвын нүгэл нэгэн дор хурсан хамгийн муу бүхний үндэс гэдэг.

й

Ичгүүргүй арчаагүй хүмүүс хүнийг гүжирдэж амьдаар нь тамд унагаж байна. “Гүнд оромгүй, гүжирт үггүй” гэдэг. Улаан цайм гүжирдээд  байгаа хүн дүрстэй адгуусны өөдөөс хэлэх үг олддоггүй нь үнэн. Монгол хүмүүн цэвэр ичимхий соёлоо нүдний цөцгий мэт хайрлах учиртайсан. Эцэст нь хэлэхэд ноён хутагт Д.Данзандарвжаагийн

й

Аяа бас, өдөр хийдэд, шөнө айл хэсэгч хуврагууд ичиг,

Аяа бас, ил сүжиглээд далдуур идэгч шавь нар ичиг

Аяа бас, тустай сэтгэлийг бодохгүй өртөг бодогч эмч нар ичиг

Аяа бас, өөрийн гэмийг үзэхгүй бусдын гэмийг гаргагч хэрсүүчид ичиг

й

Аяа бас, нүд нь царай харавч сэтгэл нь бөгсөнд эргэгч охид ичиг

Аяа бас, өдөр бусдыг сургаад шөнө өөрөө цалгардагч номч нар ичиг

Аяа бас, эрхтэн дутуу гэлэнгүүд ичиг

Аяа бас, өөрөө айл хэсэж ирээд эхнэрээ шаргаагч эрчүүд ичиг

й

Аяа бас, эрчүүдийн үгэнд орохгүй бусадтай ханилагч эхнэрүүд ичиг

Аяа бас, энэ гэмүүд надад буй бол олны дундаас ганцаар би ичиг

Аяа бас, хэрэв бусад их багад буй бол хэн ч болов тэр ичиг ичиг

Аргаа бүү барагтун! Ай хөөрхийнүүд минь ээ! гэсэн шүлгийг  зүрхэн тарни мэт санаж явцгаая.

й

Э.Насан

СЭТГЭГДЭЛ БИЧИХ

Shaa alaaa guiy:
??
2024-09-04
MODE: HALTAKKXZ2024:
Why are you gay?
2024-09-04
xaxaxaxa:
aya bas uvug deesiin altan ami buleen tsusaar hamgaalagdaj irsen aguu saihan eh ornoo hudaldagch said dargaa ichig ichig ail geree avch yavj chadahgui arhi uugch ted bas ichig ichig kkk
2014-09-22
Shaa alaaa guiy:
??
itman :
2006 onoos shildeg bvhniig hiigeed bolj bui bvgdiig hiigeed 3-n say aluurchin mongolchuudad olon ulsyn huulitaigaa daragdaad odoo ywah batalgaagvi o;on ulsyn shvvhed hvreh ediin zasgyn bolomjgvi hohirsoor l bna uls torchid itmany x zasagyn gazaraas huulin tosol bodolgo hulgailj urlagyn oduud oyuny omch duu huur zohiol hulgailj vildwer tehnologiin salbar zohion bvteeh sanaa hulgaij hvn erhiin huulin deer zoos tawij zombbi bolj hvnii mosgvi amidarch bna tegeed ted hohirogch hudal bolgoj darj baigaad olon ulsyn shvvheer daragdah tsag irnee bi hvn torlohtonii shudarga esond itgedeg erh choloo mandtugai bi vhsen ch 3-n say aluurchin mongolchuudad buuj ogohgvi
2014-09-16
sovombo:
2002onoos ehleed 2006 ond hohirogch enhbayryg hulgailj hvn torlohtonii esreg gemt heregiin zolios bolgoj nvdend ni kamer suulgaj chagnah tohooromj tawij olon ulsyn hvnii erhiin huulind haldaj 2014 onyg hvrtel ug hohirogchiig hawchin darsaar odiig hvrsen hadamuud ni mon zahialch uls torchid oyunu omch erh choloonii hulgaich urlagyn oduud svljee gemt heregtenvvd bolohgvi bvgdiig hiij 7-n terbum hvniig olon ulsyn huulitai ni basaj ard tvmentein hvn torlohtontoin alj darj basamjilj bna hvnii amid ywah erh ,erh choloo ediin zasagt ni haldaj owog ugsaa garal vvseleer mohooj alahaar zvtgej bna hohirogch enhbayr ni cningisiin altan urgyn taij hvn eh tal ni 8-r bogd haany ah dvv darjaa ni udam 2 talyn haan tsusnaasaa bolj amidaaraa aluulwuu awiyas chadal erdem medlegeesee bolj itman bolj hohirwuu hojim hezeed olon ulsyn yagaad hohirsonyg delhiin dayar tvmen huuliar olj togtooh buizaa
2014-09-16
llllllllllllllllllllllllllll:
taichigch ynhan ijiltsetseg ichig ichig hvn torlohtonii esreg gemt heregten olon ulsyn hemjeenii yltan zorigyn aluurchin oyunsvrengiin dvv ijiltsetseg ynhan hvrgen ahynhaa 2 hvvhdiig ni nvdend deer ni alaad hvrgen itmanyg ortsond ni alna gej zanalhiilj zugtsan gene odoo ter teneg yltan hog *r tvmendemberel ehteigee hiilj oorsdoo hohirogch gej *san bh um ted dotood bolon olon ulsyn huuliar hamgaalagdahgvi huulyn tuslaltsaa awah erhgvi gemt heregtenvvd ted olon ylsyn shvvheer yltan bish monoo togtoolgoj daraagyn asuudalaa yrih estoi baimaar hvrgen itman ter ynhang ooriinhoo *g bolgon awah gsenees vvdeltei gene yltang rektlej shiwegchinee bolgoj ylnaas ni salgaj ogoh sanaatai ijiltsetseg ynhang hashiraasan bololtoi getel gemt heregee olon ulsyn shvvheer shalguulaagvi baij baganuur dvvrgiin 3-r horoony neg tsagdaa hvvhend hvrgenee shalguulan gsen gene tsaad teneg tsagdaa ni bi olon ulsyn shvvh gej soloirson gene mongolchuud onoodor olon ulsyn shvvh boloogvi ene heregiig olon ulsyn shvvh rvv shiljvvleh estoi ted 2002-onoos hvjgen enhbayryg alaar hadamuud ni zeheed diilelgvi 2006-ond hvnii naimaand ogch chaghah tohooromj tawij nvdend ni kamer suulgaj hvnii erhiin huulind haldaj hvrgen enhbayryg bvh nasaar ni hohirooj amid ywah erh huwi hvnii nuuts erh choloond haldaj ene tor zasagt shurgalsan 76 -n aluurchin bolon n enhbayr elbegdorj naryn zahailgaar 2014 onyg hvrtel hohirogchoo darj oyuny omch erh choloond ni haldaj urlagyn oduud geed bgaa hog *ruud hvrtel ene hvneer od bolj bvteel tuurwilyg ni hulgaij hvnii erh choloog nam darj bna ted hadamuud ni hvnii naimaany gemt hereg hiichiheed ylgvi baih bvh nvh svw haij ynhan ijiltsetsegiig 2009 ond 18tai * owort ni oruulj nowshiroh geed amjaagvi um tedgeer aluurchid onoog hvrtel ediin zasag erh choloo ami nasand ymarch tsag hugtsaa aldalgvi hohirol uchiruulsaar bna chaashilbal 7-n ter bum hvnii hvn torlohtonii huulind haldaj hvnii erhiin huulind zoos tawij idej awilgal awtaj bgaa ni icig ichig delhiid hvniig ingej alj boldog hvn torlohtond hoich ved zaaj ogch bgaa ni tsaazyn yltai olon ulsyn ediin zasgyn horigt orj gemt edgeedvvd huulyn hariutslag hvleeh ayultai ene buzar hergee taslan zogsooh heregtei yl hiichheed*ogch ylgvi bolj nowshiron gewel hut*a hvn torlohtonii esreg gemt heregtenvvdee gej heleh bna olon shvvheer shalguultsgaay hog *ruudaa owort orj sexs hiigeegvi baij 15-n bairaar shagnuulsan zoryg aluurchin 9-n tenegiinhen hutsah bologvi ter uls hudaldsan hulgaich nartai chini darnaa itman enhbayr
2014-09-16
jagaa:
he he erchuud bas ichig
2014-09-15
нүд нь царай харавч сэтгэл нь бөгсөнд эргэгч охид ичиг:
нүд нь царай харавч сэтгэл нь бөгсөнд эргэгч охид ичиг
2014-09-15
лхагва:
бодол сэтгэлээ илэрхийлэхдээ биеэ барь оорийгоо болон бусдыг бvvхарааж зvх муу хvсэл амар биелдэг гэдэг
2014-09-15
хараал идсэн үхэр монголчууд ичиг.:
хараал идсэн үхэр монголчууд ичиг.
2014-09-14
zochin:
khamgiin oiryn ji*e bol interneted garaad baigaa khunii khudullmuriig uguy khiisen zuleg ,tsetsgiin mandal deer mashin gesen tumriin khogoo tawisan 2 mal baina . ichig ,ichig
2014-09-14