Дохионы хэл шаардсан хүүхдүүдийг ялгаварлан гадуурхах уу

Нийслэлийн Сүхбаатар дүүргийн 29 дүгээр тусгай бүрэн дунд сургуулийн Сургалтын алба хариуцсан менежер нь “Хичээл тасалдаг, зан төлөвийн хувьд хурц хүүхдүүд жагсаалыг зохион байгуулсан байна лээ” хэмээн ярьжээ. Эрхийнхээ төлөө тэмцсэн, хичээлээ өөрийн мэддэг “хэл”-ээр заалгаж ойлгохыг хүссэн хүүхдүүдийг ингэж тодорхойлсон нь тэдний эцэг эхэд, нийгэмд таалагдах болов уу. Сургалтын менежерийн хэлснээр хичээлээ тасалдаг хэдэн танхай нөхөд зориудаар үймээн шуугиан дэгдээсэн бололтой. Хэрвээ хүүхдүүд хичээлээ тасалдаг бол, ЯАГААД?
Тус сургуулийн 12 дугаар ангийн сурагч “Хүүхдүүд хичээлийн цагаар хоорондоо ярьж, зарим нь утсаа оролддог” гэжээ. Учир нь багшийнхаа хэлж байгаа үгийг сонсч чадахгүйгээс хичээлээ ойлгодоггүй. Багштайгаа ойлголцож чадахгүй байгаа сурагчид хичээлийн цагийг хий дэмий өнгөрөөдөг гэсэн үг. Товчхондоо бол 29 дүгээр сургуулийн хэлгүй, сонсголгүй хүүхдүүд суурь боловсрол эзэмших эрхээ эзэлж чадахгүй байна.
Тиймээс тэд мэддэг “хэл”-ээрээ хичээлээ заалгахыг хүсч, эсэргүүцэл илэрхийлсэн. Дохионы хэл шаардсан тэднийг сургуулийн удирдлагууд нь “зан төлөвийн хувьд хурц” хэмээн тодорхойлж, ялгаварлан гадуурхжээ. Цаашид тэдэнд үүнээс илүү ялгаварлал, дарамт ирэхийг ч үгүйсгэмгүй.
Сургалтын менежер “Бусад хүүхдүүдийг сургуульдаа цоожилсон гэдэг асуудлыг хүмүүс тэр бүр зөв талаас нь дүгнэж чадахгүй байна. Учир нь тэр олон хүүхдийг бөөнөөр нь гадаа гаргавал үүнээс ч эрсдэлтэй нөхцөл байдал үүснэ. Тиймээс эрсдэлээс урьдчилан сэргийлэх үүргийнхээ дагуу ажилласан” гэсэн байна. Үүгээрээ тэд хүүхдүүдийн үгээ хэлэх эрхийг боогдуулжээ. Багшийгаа дохионы хэлтэй болохыг шаардах олон олон охид, хөвгүүд ангидаа түгжигдсэн гэсэн үг.
Тусгай сургуулийн багш бүү хэл захирал, удирдлага нь дохионы хэлтэй, хүүхдүүдтэйгээ асуудалгүй ойлголцдог гэж боддог байсан хүмүүст хүүхдүүдийн эсэргүүцэл гэнэтийн цочрол байлаа. Захирал нь байг гэхэд хичээл заадаг багш нь дохионы хэлгүй, ёстой л супер боловсролын систем. Дохионы хэл мэддэггүй багш сонсголгүй, хэлгүй хүүхдүүдэд юугаа заадаг бол, өөрөө өөртэйгээ ярилцаж хичээлийн цагийг дуусгадаг байх.
Хүүхэд бүр суурь боловсролыг ямар ч ялгаваргүйгээр тэгш, хүртээмжтэй авах хуулийн эрхтэй. “Хичээл тасалдаг, зан төлөвийн хувьд хурц” гэж нэрлэгдээд байгаа хүүхдүүд бусадтай адил байсан бол жирийн сургуульд суралцаж, аман болон бичгийн хэлээр хичээлээ заалгаж, эрхээ эдлэх байсан. Гэвч тэдэнд тусгай харилцаа холбоо шаардлагатай учраас л тусгай сургуульд тусгаарлагдсан. Харин тусгай сургууль хүүхдийн эрхийг зөрчиж, боловсролыг тэгш олгож чадахгүй байна. Багш нараасаа дохионы хэл шаардсан сурагчдын үг хэлэхийг эрхийг боогдуулж, үгээ хэлсэн хэсгийг нь зан аашийн доголдолтой хэмээн ялгаварлажээ. Тэд сонсч чадахгүй ч уншиж, харж чадна.
В.Бат
СЭТГЭГДЭЛ БИЧИХ