Ардын урлагаа аврахсан...

img

Урлаг гэдэг тэнгэрлиг, сүрлэг, сэтгэлийг сэргээгч агуу хүч. Тэгвэл урлаг ийг  “Тодорхой ур чадварыг ашиглан мэдлэг мэдээллээ буулгах явц буюу бүтээгдэхүүн” гэж тодорхойлсон байдаг аж. Харин Британника толь бичигт “бусдад үзүүлж болох гоо зүйн чанартай эд зүйл, орчин, туршлагыг өөрийн ур чадвар, төсөөллөө ашиглан бүтээх” гэж тодорхойлсон байна. Дэлхийн олон орон үндэсний уламжлалт урлагаа өвлүүлж, дэмжихэд ихээхэн анхаарал хандуулдаг. Үндэсний урлагаа хойч үедээ өвлүүлэх, судалгаа, сурталчилгааг эрчимжүүлэх, давтагдашгүй дэг сургууль, арга барилыг уламжлуулах асуудлыг тусгасан ойрын болон хэтийн чиглэлийг боловсруулах нь соёл, шинжлэх ухаан, танин мэдэхүйн өндөр ач холбогдолтой юм. Хөөмий гэхэд Монголын хаанаас ч олж үзэж болох дэлхийд гайхагддаг нандин урлаг.  Гэхдээ ардын урлагийг судлах, түүнийг өвлүүлэх бодитой судалгаа, шинжилгээний ажил төдийлөн хийгдэж чадахгүй байгаа юм.

өб

Түүнчлэн Монголын үндэстэн, ястануудын онцлогийг харуулсан угсаатнуудын урлагийн зарим төрөл мартагдах, уламжлагдах байдал нь алдагдахад хүрч байна. Түүнчлэн угсаатнуудын уламжлалт урлагийн төрлүүд нийлж саармагжих явдал гарч байгаа нь ч  анхаарал татсан асуудал болсон. Ялангуяа монголчуудын  авьяас билгээр уламжлагдаж ирсэн уртын дуу, хөөмий, уран нугаралт, морин хуурын татлага, дүрслэх урлагийн давтагдашгүй ур хийц бүхий ардын урлалын бүтээлүүд нь суртчилагдаж хүн төрөлхтөнд танил болсон билээ.

б

Ардын дуу бол үг нь зэмлэж,ая нь аргаддаг агуу урлаг гэдэгтэй маргах хүмүүн ховор биз. Учир нь ардын урлаг өөрөө баялаг учраас хүнд өгч байгаа өгөөж нь хязгааргүй. Аливаа зүйл хөгжиж, хувьсаж байх ёстой. Гэхдээ үндсэн язгуураа хадгалж л байх нь чухал. Ардын урлагаа язгуураар нь тоглож байгаа уран бүтээлчдээ төр бодлогоор дэмжиж, хамгаалалтдаа авах хэрэгтэй. Тэгж байж л залуу үеийнхэнд ардын урлагаа хайрлах, өвлүүлэх боломж нээгдэнэ гэж урлагийнхан учирладаг. Түүх сөхөж үзвэл, хөөмийн урлаг нь Монгол улсын баруун хэсэг, одоогийн Ховд, Говь-Алтай аймгийн хүрээнд үүссэн гэж үздэг. Хөөмий нь Монгол улсын Үндэсний хөгжмүүдийн нэг болох морин хуур хөгжимтэй хослон тоглоход илүү сайхан эгшиглэдэг билээ.

ө

Үндэстний уламжлалт урлагийг хамгаалах, уламжлан өвлүүлэх, түгээн дэлгэрүүлэх, сурталчлахын чухлыг ЮНЕСКО, түүний салбар байгууллагууд онцлон үзэж, энэ талаар дэлхий нийтэд хандсан уриалга, удирдамж, зөвлөмж, тунхаглал гаргасанд ихэд олзуурхаж байна. Ардын урлагийн нэгэн төрөл болох уран нугаралт 17-р зууны үед "Саран хөхөө" театрт анх удаа тайзнаа тавигдаж байсан гэдэг түүхэн баримт байдаг. Үүнээс өмнө хаад ноѐдын өргөөнд эсвэл найр наадам,баяр цэнгүүн дээр охид бүсгүйчүүд үегүй юм шиг уян хөдөлгөөн, уран гоолиг байдлыг харуулан хөгжмийн эгшиг дээр нугарч, бүжиглэж үзүүлдэг байжээ. Хөөмийн урлагийн өнгө аясыг уран гоё нугалаа хийж, хүнгэнүүлэн хөөмийлэхийн зэрэгцээгээр, исгэрээний давхцсан өнгөөр эгшиглүүлэх нь нэн гайхамшигтай билээ.

б

Хөөмийлөгч хэн ч гэсэн, өөрөө өөрийнхөө дуу хоолойгоор хөөмийлөн хөгжимдөж, өөрөө сонсогч нь болж, хээр талдаа, адуулж аяншиж явахдаа уйдахын зовлонгүй өөрийгөө баясган цэнгүүлж, зугаатай явдаг аж.  Харин цам нь шарын шашны багт бүжиг. Энэтхэгийн бурхны шашны нууц тарни, дотоод бясалгалын бүжгээс уламжлалтай гэнэ. “Цам", "Гарчам" хэмээн нэрлэгдсэн шарын шашны багт бүжгийн зүйл VIII зууны сүүлийн мөчлөгөөс Төвдөд, 18-р зууны дунд үеэс Монгол газарт ихэд дэлгэрсэн аж. Анх 1756 онд шарын шашны хамгийн эртний хийд болох Эрдэнэзууд цам тоглогдсон ба үүний жишээгээр бусад олон сүм хийдүүд цамтай болсон байна. Ардын урлагийн баялаг сан хөмрөг хумигдаж, тууль хайлж, домбортой харилцан дуулдаг хүн үгүй болсон нь харамсалтай. Саяхан “Чулуун” сангийн дэмжлэгтэйгээр ХБК-ийн гурван багш баруун аймагт язгуур дуу, хөгжмийн зэмсэг, бүжиг судлахаар очсон аж. Судлаачид буцаж ирснийхээ дараа ястнууд өөр хоорондоо уламжлалт дуу хуураа хольж хутгасан байдалтай, буруу ойлголттой байгааг дурсаад үүнийг одоо л цэгцэлж авахгүй бол оройтно гэж ярьж байсан юм.

б

Энэ мэтээр ардын урлагийн их өв бий биелгээ, хөөмий, үлгэр туулийн дэг алдагдаж өвлөн уламжлагдаж чадахгүй байгаа нь нэгдсэн бодлогогүйн зэрэгцээ ардын урлагийг хөгжүүлэх байргүй байгаатай салшгүй холбоотой. Өнгөрсөн долдугаар сард “Хөгсүү” чуулгаас зохион байгуулсан бий биелгээг Геннисийн номонд бүртгүүлэх арга хэмжээ болсон. 5000 байтугай хүн багтахаар том зайтай нийслэлийн төв талбайд Геннист бүртгүүлэхээр Монгол улсын өнцөг булан бүрээс ирсэн 5204 бий биелээч багтаж, шингэх гэж их л “зовсон”.  Учир нь Батаарын музейн ар талын багахан зайд бүжигчид бүгд хамтдаа биелэх гэтэл зай нь багадаад, чөлөөтэй сайхан бүжиж биелэх байтал нэг нэгэндээ тээг болж, зэрэг хийнэ гэдэг үнэхээр хэцүү байсан. “Хөгсүү” чуулгынхан зориглож, төр засгаас дэмжлэг тусламж авалгүй “бор зүрхээрээ” Геннист бүтгүүлэх их ажлыг санаачилсан. Ардын уламжлал, өв соёлоо дээдэлдэг, хойч үедээ өвлүүлэх уламжлалт ёсыг баримталдаг бол “10 мянган морьтны жагсаал” шиг төр засгийн анхаарал халамжийн дор зохиогдох байсан болов уу.

бё

Тиймээс  эртний уламжлалт соёлтой ямар ч улсад өөрийн гэсэн ардын урлагийн ордон, төв байх нь хэвийн үзэгдэл. БНСУ-д л гэхэд Үндэсний театр гэж бий. Их, бага тайз болон анфи театр, номын сантай энэ театрт ардын урлагийн төрлөөр бүтээлээ туурвидаг уран бүтээлчид нь нэгдэж цогц үйлчилгээ үзүүлдэг юм билээ. Монгол Улс өөрийн үндэсний урлагаараа овоглосон ордонтой болох тухай асуудлыг урлагийн хүндтэй төлөөлөгчид үргэлж л ярьсаар ирсэн. Тухайлбал, Төрийн хошой шагналт хөгжмийн зохиолч Н.Жанцанноров “Гаднын зочид төлөөлөгчид ирэхээр хамгийн түрүүнд Морин хуурын чуулгыг санаж, тоглуулдаг.Тэгсэн хэрнээ тэдний нийгмийн асуудал болон цаашдын уран бүтээлд нь анхаарал хандуулах болохоороо дүлий дүмбэ царайлна. Морин хуурын чуулга нь Улсын филармонийн халаасанд, ҮДБЭЧ нь өрөө хөлслөгч шиг байгааг юу гэх вэ. Хэрэв эднийгээ анхаарч ардын урлагийн ордонтой болговол уртын дуу, хөөмий, морин хуурын цогц тоглолт зохион байгуулж, шавь сургалтаар дараагийн үеэ бэлтгэж болох юм” гэж хэлсэн байгаа.  Урлагийн “акулуудынхаа” үнэтэй үгийг сонсч ардын урлагаа аврахгүй бол чимээгүйхэн устсаар байгааг анхаарах цаг хэдийнээ болжээ.

б

П.Наран

СЭТГЭГДЭЛ БИЧИХ

зочин 1:
ардын улаг соёл зан заншил гэж юуюм бэ, түүнийгээ монгол хүн болгон дагаж мөрдөх ёстой энэ бол ямар ч хууль журмаас дээгүүр тавигдах ёстой, монголчууд 500 жилийн настай түүнээс цааш мөхөж үгүй болно гэж гадаадын нэгэн эрдэмтэн судлаад бичсэн байдаг энэ юу гэсэн үг вэ бид үүнийг анхаарах ёстой тэр хүнд буруу өгч болохгүй, энэ мөхөл бол монголчууд бид зан заншилаа үгүй хийснээс л болно шүү дээ, бид гадаадад ийм байдаг гэж ярих дуртай л даа,гадаад бол гадаад шүү дээ, хэт их туйлширснаасаа болоод устаж үгүй болохвийдээ, монгол ёс заншил арга ухаан дээр гадаатын өндөр технологийг нэвтрүүлбэл бид хэний ч өмнө гарна шүү монголчуудаа бид дэлхийн 7 тэр бум хүний дунд 3-хан саяуулаа шүү, хамгийн түгүүн хажуудаа яваа нэгнийгээ хайралж яв, битгий дунд хуруугаа гарга энэ манай ёс заншил бишбиз дээ,
2013-12-30
жуулчны баазын дарга:
нэг авгайг жил бүр өргөн цэлгэр тал дээр 900х600 метрийн super hd дэлгэцээр шөнийн харанхуйд 1 сая жуулчинд давхар үзүүлэн араг дээр төрүүлж хүн тусбүрээс 1 мянга, хажууд нь байж гархүргэсэн бүгдээс 10 мянган доллар авахад манай улс босоод л ирнэ. харин тэр авгай болон патент эзэмшигчид сайн мөнгө өгөөрэй. эндээс ёс заншилаа санхүүжүүлж 100 жилийн өмнө монгол ямар байсан яг тийм болгох хэрэгтэй. улаабаатарчууд гудманд явж байгаад гэнэт доош сууж хүндэрдэг болбол бас нэг заншилт урлаг сэргэхийн дээр жуулчид багтахаа больж бид баяжих замдаа орнодоо.
2013-12-29
зочин:
ардын урлагт зориулсан эмнэлэг, түргэн тусламж, гал команд яагаад байгуулахгүй байнаааа. жуулчны луйварчнууд зардлыг нь гаргах ёстой. бидний зургийг авахуулж баяжих гэсэн хэдэн хүн ёс заншил ардын урлаг хэмээх хавх-вирусыг тархинд түгээн тарааж байна. бүү авт. бид сармагчин биш. ажил хөдөлмөр эрдэм мэдлэгээ чухалчил. орчин үеийн улс иргэн болохоо л хичээ. тэд өөрсдөө нүцгэн бие дээрээ дээл нөмрөн араг түшиж төрж зургаа авахуулан мөнгөө олохгүй юу шукатайпийгаанууд.
2013-12-29
иргэн:
сосорбарамд даатгачихвал мєн сайхан хярамцаг болгож єгєх байх даа.
2013-12-28
zochin:
soyoliin tuv urguunii neg hesegiig huviin companyd ugchihuud uilaad suuj baival hohi ni
2013-12-28
zochin:
baigaa l yum bish uu yum bolgond tatvar tulugchdiin mungu ideheer dairah yum yum bolgon baidag baidagtaa baival taarna
2013-12-28
zochin:
tegeed l hogjooch. urlag uran saihnii mash muu tuvshind haa saigui dalbaganaj baigaa ni haramsaltai. um bugdiig hoit solongos argaar hiih, toriin mongo ideheer shhardahaa bolimooroo. juulcni saadag ter companiud iveen tetgeech.
2013-12-27
batjargal:
ardiin urlag bol ert deer vyees bidend uvlugduj irsen une tsentei zuilsiin neg yaah argagui bilee manai neg nziin helsen ugiig dashrimd durdhad tengereer ni tumur shuvuu nisej gazraar ni tumur shavj holhij bgaa uyd hun huneeree uldeh tsoriin gants arga zam bol urlag uran zohiol ym gesen ug sanaand buulla yasan unen ug ve bodood bhad
2013-12-27
ardiin urlag:
ardiin urlag bol aguu zuil shuu manaihaan
2013-12-27
seheetnuudee:
yag unen ardiin urlag muhliin ermegt bgaa shu
2013-12-27