Нарийн цариг хямд нүүрс зөөхөөс өөр ямар ч ашиггүй гэв
Монголын Төмөр замын ҮЭХ-ноос нарийн цариг барих асуудлыг эсэргүүцэж өнөөдөр хэвлэлийн бага хурал хийлээ. Тус холбооны дарга н.Эрдэнэ 1430 мм-ын өргөнтэй нарийн цариг байгуулах нь хямд үнэтэй нүүрс зөөхөөс өөр ямар ч ашиггүй гэлээ. Тэрбээр энэ тухай “Тавантолгойгоос өчигдөр утасдаж асуухад уурхайн аман дээрээ их хэмжээний нүүрс авбал тонн тутмыг нь 32 ам.доллароор, бага хэмжээгээр авбал 34 орчим ам.доллароор борлуулж байна. Ийм хямд үнэтэй нүүрс гаргахын төлөө заавал нарийн царигтай төмөр зам байгуулах шаардлагагүй” хэмээв. Өөрөөр хэлбэл, Монгол Улсад зөвхөн 1520 мм-ын өргөнтэй өргөн цариг л барих ёстой аж. Тэдний тайлбарлаж буйгаар өнөөдөр уул уурхайн бүтээгдэхүүнээр дийлэнх төсвийн орлогоо бүрдүүлж буй манай улсын хувьд зөвхөн өргөн царигаа л барьж, ОХУ-аар дамжуулан гуравдагч орон руу бүтээгдэхүүн гаргах учиртай юм байх.
6
Харин нүүрс, зэс, газрын тос гэх мэтчилэн бусад уул уурхайн бүтээгдэхүүний томоохон худалдан авагч Хятад улсын тухайд манайхаас бүтээгдэхүүн авах бол хил дээрээсээ өөрсдөө дамжуулан ачих ёстой аж. Гэтэл өнөөдөр манай улсын нүүрс гэлтгүй бусад уул уурхайн бүтээгдэхүүнээрээ бусад улстай өрсөлдөж чадахгүй байгаа нь төмөр зам байхгүйтэй холбоотой. Өнгөрсөн онд л гэхэд манай улс төлөвлөснөөсөө маш бага буюу 19 орчим сая тонн нүүрс экспортлосон. Үүнийг Уул уурхайн яамныхан Хятадын зах зээлд манай гол өрсөлдөгч Австралиас гадна ОХУ, Мозамбек гэх мэтчилэн маш олон нийлүүлэгч гарч ирсэнтэй холбон тайлбарлаж байв. Тиймээс “Эрдэнэс Тавантолгой” ХК-ийн гүйцэтгэх захирал Я.Батсуурь “Хэрвээ бид уурхайн амнаасаа төмөр зам тавьчихвал Австралийн нүүрсний үнээр бүтээгдэхүүнээ борлуулах боломжтой” хэмээн ярьж байсан удаатай. Гэхдээ мэдээж нарийн царигийн төмөр зам тавих ёстой.
5
Харин Монголын Төмөр замын ҮЭХ-ныхны ярьсанчлан 65 жилийн турш ашигласан өргөн царигийн төмөр замаа “гомдоож болохгүй” гэдэг өнцгөөс хандвал дахиад л бусад өрсөлдөгчдийн ард хоцрох биз ээ.
5
А.Жаргал
СЭТГЭГДЭЛ БИЧИХ