Газрын тосны шинэ хуульд шилжилтийн дүрмүүдийг тодорхой заах хэрэгтэй гэв

img

Сангийн Сайдын  хүсэлтийн дагуу уул уурхай, газрын тосны салбаруудын татварын орчны асуудлаар зөвлөгөө өгөхөөр ОУВС-ийн Төсвийн Газрын техникийн туслалцаа үзүүлэх ажлын хэсэг Улаанбаатар хотод ажилласан байгаа. Ажлын хэсгийн гишүүд Эмил М. Санли, Дэвид Вэнтворф, Ли Зэнг болон Хоноре Ле Леүч нар  УУЛ УУРХАЙ БОЛОН ГАЗРЫН ТОСНЫ ТАТВАРЫН ОРЧИН – гэсэн  санамж бичиг бэлтгэсэн байна.                                                Тэндээс Газрын тосны салбарын талаарх мэдээллийг хэсэгчлэн хүргэе. Монгол Улсын газрын тосны салбарын татварын орчин бүтээгдэхүүн хуваах журам дээр тулгуурладаг бөгөөд өдөрт олборлосон баррель газрын тосноос олох орлогоо хуваах тохиролцоотой байдаг. Бүтээгдэхүүн хуваах гэрээ байгуулсан байгууллагууд орлогын албан татвараас чөлөөлөгддөг. 2011 оны 11 дүгээр сарын байдлаар 18 хайгуул болон бүтээгдэхүүн хуваах гэрээ Монгол Улсад хүчин төгөлдөр байна. Гэрээ байгуулсан хугацаанаас хамаарч, одоо байгаа БХГ-нүүдийн дагуу эхний шатлалын олборлолтоос Засгийн газарт ногдох бүтээгдэхүүний хэмжээ нь 40-54 хувийн хооронд хэлбэлзэж байна. Засгийн газарт өргөн барьсан Газрын тосны шинэ хуулийн төсөл болон холбогдох нэмэлт, өөрчлөлтүүд нь Засгийн газрын авах хувь хэмжээг одоогийн татварын орчин дахь хувь хэмжээнээс давуулах болно. Газрын тосны шинэ хуулийн төсөлд нөөц ашигласны төлбөрийг 5 хувиас доошгүй байлгах, зардалд нөхөгдөх бүтээгдэхүүнийг 40 хувиас хэтрүүлэхгүй байх, бүх зардал бүрэн нөхөгдөх хүртэлх хугацаанд ашигт тооцогдох бүтээгдэхүүнээс засгийн газрын авах хувь хэмжээг наад зах нь 42 хувьтай байлгаж, бүх зардал нөхөгдсөнөөс хойш дор хаяж 60 хувьтай болгохоор шаардаж байгаа. Үүний зэрэгцээ ААНОАТ-ын тухай хуульд нэмэлт өөрчлөлт оруулж, газрын тосны төслүүдийг татвараас чөлөөлдөгийг болино. Газрын тосны шинэ хуулийн төсөлд тусгагдсан нөхцөлүүдийг загварчлахын тулд ажлын хэсэг нь бүтээгдэхүүн хуваалтыг 42 хувь ба 60 хувиар тооцсон хоёр шатлалт R-хүчин зүйлийг4 ашигласан болно. Түүнчлэн тус ажлын хэсэг 42/60 хувиар бүтээгдэхүүн хуваахын зэрэгцээ ААНОАТ ногдуулбал үзүүлэх нөлөөг загварчилсан болно. Аль аль тохиолдолд нөөц ашигласны төлбөр 5 хувь, зардалд тооцогдох бүтээгдэхүүний хязгаар 40 хувьтай байна. Хоёр шатлалт R-хүчин зүйлд үндэслэвээс газрын тосны жижиг талбайн хувьд дискоунтчилаагүй БҮТДТ 62 хувь, дискоунтчилсан БҮТДТ 66 хувьтай гарч байна. Дунд зэргийн талбайн хувьд дискоунтчилаагүй БҮТДТ 61 хувь, дискоунтчилсан БҮТДТ мөн 61 хувьтай гарчбайна. Эдгээр нь Монгол Улсад одоо байгаа ихэнх БХГ-нүүдийн дагуу үйлчилж байгаа хувь хэмжээнээс өндөр байна. Хэрэв аж ахуйн нэгжийн орлогын албан татварыг нэмбэл дискоунтчилаагүй хувь хэмжээ нь газрын тосны жижиг талбайн хувьд 73 хувь, дунд зэргийн талбайн хувьд 71 хувьд хүрч өсөх болно. Монгол Улс газрын тосны салбартаа хөрөнгө оруулалтыг татсан хэвээр байхыг хүсч байгаа нөхцөлд эдгээр БҮТДТ нь хэт өндөр байгаа юм. Ажлын хэсэг хэрэв засгийн газар ашигт тооцогдох бүтээгдэхүүний 42/60 хувийг авахыг хүсч байгаа бол ААНОАТ-ыг газрын тосны бүтээгдэхүүнд ногдуулсан тохиолдолд түүнийг Засгийн газарт ногдох бүтээгдэхүүнээс төлөх хэрэгтэй хэмээн дүгнэж байна. Түүнчлэн ашигт тооцогдох бүтээгдэхүүнийг илүү шатчилсан байдлаар (тухайлбал, R-хүчин зүйлийн нэмэлт шатлалыг нэвтрүүлэх) хуваах явдлыг авч үзэх хэрэгтэй. Улс орон газрын тосны тухай хуулиа өөрчилж байгаа үед шилжилтийн дүрмүүд нь тухайн улс болоод газрын тосны одоогийн гэрээлэгчдэд нэн чухал ач холбогдолтой байна. Ийм учраас газрын тосны шинэ хууль нь тухайн улсын газрын тосны бодлогоос хамаарсан, зохих шилжилтийн дүрмүүдийг тодорхой заах хэрэгтэй. Шилжилтийн дүрмүүдийг анх төлөвлөсний дагуу журмаар зохицуулахаар үлдээх хэрэггүй. Шинэ хуулийн нөхцөлүүд одоо байгаа БХГ-нүүдэд үйлчилж, ялангуяа тэдгээр нь одоогийн гэрээлэгчдийн санхүүгийн байдалд материаллаг нөлөө үзүүлэх бол улс орны нэр хүндэд таагүй байдлаар нөлөөлөх маргаанд хүргэж болзошгүй юм. Одоогийн гэрээнүүдийг нягт хянан үзэж, шинэ хууль тэдгээрт үйлчлэхэд, эсхүл зохистой байгаад хоёр тал хоорондоо дахин тохиролцоо хийхэд гарах үр дагаврыг үнэлэх хэрэгтэй гэжээ.

СЭТГЭГДЭЛ БИЧИХ

Монгол улсын одоогийн байдлыг үзвэл 800настай хүүхэд шиг л байна. Чингис хаан тулгар төрийг байгуулснаас хойш 800 гаруй жил өнгөрсөн ч өнөөгийн монгол улс насанд хүрсэн хүн шиг хэмжээний харагдахгүй л байна. Энэ он удаан жилийн түүхийг өнөөгийн монголчууд нэр төртэй үүрч явж чадахгүй байна. Өөрөөр хэлбэл ханиад хүрээд халуурсандаа яавал өвчин нь эдгэхийг мэдэхгүй халуун байна хэмээн хувцсаа тайчиж улам өвчнөө сэдрээх хүүхэд мэт гэсэн үг. Манайхан агаарын бохирдлыг бууруулах гэж хачин сонин юм их л сэдэж байх шиг байна. Гэхдээ цахилгаанаар халаана гэдгийг зөв зүйтэй санал юм гэж бодож байгаа ч тэрхүү цахилгаан эрчим хүчийг хот доторхи нүүрсний цахилгаан станц үйлдвэрлэж байгааг мартаж болохгүй. Гэр хороололд хэрэглэглэж байсан 1 тн нүүрсийг шатаахыг болиулж цахилгаанаар халаах гэвэл цахилгаан станц тухайн гэр хорооллыг халаахын тулд гэр хороололд түлж байсан 1 тн нүүрснээс 10 дахин их хэмжээний нүүрс хэрэглэн тухайн газрын эрчим хүч үйлдвэрлэх болно. Ингэвэл юу ч дээрдэхгүй биздээ. Хэрвээ цахилгаанаар халаах гэж байгаа бол эхлээд хот доторхи цахилгаан станцаас биш хотын гаднаас эрчим хүч нийлүүлэхээр шийдвэрлэсэн дээр. Улаанбаатарын агаарын бохирдлын 90 хувь нь хот доторх цахилгаан станцаас үүсч буй тул цахилгаан станцаас ялгарах хорт бодисыг хэрхэн багасгах вэ гэдэг л хамгийн чухал. Гадаадынханд монголын тэнэглэлийн 3 төсөл гэж нэрлэгддэг 3 зүйлийн талаарх яриа байдаг гэдгийг сонсоод нүүр хийх газаргүй боллоо. 1дэх нь шинэ нисэх буудлын төсөл- улсын нийслэлийнх нь талаас илүү нь халаалт, халуун хүйтэн усгүйгээр балар эртний байдалтай амьдарч байхад 300тэрбум төгрөг 40 жилийн хугацаатайгаар гадаадаас зээлж шинэ онгоцны буудал бариж байх юм. 2дахь нь хот доторх гурван цахилгаан станцаас голчилж үүсэх агаарын бохирдлоос болж асар олон хүн өвчинд нэрвэгдэж байхад дахин нийслэл дотроо 5дах цахилгаан станцыг барина гэж шийджээ. 3дахь нь гэр хорооллыг хот доторх цахилгаан станцын эрчим хүчээр халаах мөн гэр хорооллынхондоо хагас коксжсон түлш хэрэглүүлэх гэдэг шийдвэр юм. Эдгээр гурван хөгийн төслийг сонссон юм ойлгодог хэн боловч инээд нь хүрнэ биздээ. Монгол нь жилд 500000 тн газрын тос хятадад экспортолдог чамлахааргүй газрын тосны ордтой улс. Гэтэл яахаараа гэр хорооллыг керосиноор халаая гэж энэ эрх мэдэлтнүүдийн хэн нь ч ам ангайдаггүй байна аа. Энэ бүгдээс дүгнэхэд Монгол улс маань Африкийн Конго-с илүү тэнэг улс гэж хэлүүлэхдээ хүрээд байна. 76 улс орны эрх ашгаас илүү өөрсдийн эрх ашгаа дээгүүрт тавиж ажиллаж байгаа болохоор монгол улс дэлхийн нийтийн онигооны баатар болоод байна. 10 жилийн өмнө харуусалтайгаар хөнөөгдсөн С.Зориг хэрвээ одоо амьд сэрүүн байсан бол өнөөдөр монгол иймэрхүү улс болохгүй л байсан байх. Хэрвээ тэрээр амьд сэрүүн байгаад одоогийн ерөнхийлөгч болсон бол түүний гэр нь хаана байх байсан бол? Туул голын хөвөөнд ерөнхийлөгчөөс өөр хэн ч ашиглахгүй гүүрийг хэдэн 10 сая төсвийн мөнгөөр засуулж, монголчуудын хувьд ариун дагшин газар болох Богдхан уулын хормойд амьдарч ямбалахгүй л байсан байхдаа. Тэрээр яасан ч ингэхгүй байсан. Түүний гэр нь гэр хороололд л байх байсан байх. Хэрвээ тэгвэл гэр хороололд ус дамжуулах хоолой, халаалт дулаан, боловсон 00,бохирын шугам, засмал зам гээд л орчин үеийн хотын иргэний амьдралд байх ёстой бүхнийг бий болгох байсан байлгүй. Түүнчлэн ерөнхийлөгчийн гэрт ажиллах хүмүүсийг ч гэр хороололд амьдардаг энгийн нэгэн хүмүүсийн төлөөллөөс сонгох байсан биз.С.Зориг аймшигт алуурчний гарт амиа алдхаасаа өмнөхөн монголын радиод өгсөн сүүлчийн ярилцлагадаа "Улс vндэстнийхээ сонирхлыг хамгийн дээр тавих ёстой. Тvvний дараа манай нийгэмд нийтлэг болсон бvлгvvдийн сонирхлыг хамгаалах, дараа нь бvлгийн юм уу компанийн сонирхол байж болно. Яагаад гэвэл тэд чинь тодорхой хэмжээгээр ашгийн байгууллага. Тvvнийхээ тєлєє хєєцєлдєнє. Дєрєвт нь мэдээж хувь хvнд амьдралаа дээшлvvлэх, сайхан амьдрах сонирхол тєрнє. Тийм сонирхол бvх цаг vєд байж л байсан. Vvнийг бас тооцох хэрэгтэй. Гэхдээ бид нар энэ дарааллаа алдаж болохгvй. Дараалал алдах юм бол ялзрах тєвшинд орно…” гэж хэлсэн байдаг. Энэхүү үгийг бид мартах учиргүй мартсан нэгэнд нь сануулах хэрэгтэй.
2012-01-04
Улаанбаатарт гадаадын бусад оронд байдаг шиг ард олон амралт чөлөөт цагаараа үр хүүхдээ дагуулаад зүгээр л нэг салхинд гарах стресээ тайлах нийтийн сайхан цэцэрлэгт хүрээлэн хэд байдаг билээ. Ганц ч байхгүй шүү дээ. Зайсанг бүхэлд нь тийм л цэцэрлэгт хүрээлэн болгох байсан юм. Гэр бүлээрээ чимээ аниргүй, уудам ногоон хүрээлэнд бидэнд ийм эх оронг үлдээж өгсөн эрэлхэг баатруудыг дурсан ямар үнэ цэнэтэй эх орон болохыг хүүрнэх тийм л газар болгох ёстой байлаа. Гэвч одоо нэгэнт энд аль хэдийн монголчуудын нэгээхэн хэсэг аль хэдийн амьдралаа төвхнүүлээд байна. Баян цатгалан энээ тэрээгээрээ дуудуулж байгаа ч тэд бидний нэг хэсэг. Тиймээс бид одоо энэ үүссэн бухимдал асуудлыг хамтдаа хэрхэн шийдэх вэ гэдгээ бодох цаг болоод байна. Нэг нэгэндээ уурлаж хорсох биш хамтдаа асуудлаа шийдэхийн тулд хүн болгон өөрт байгаа нийтэд тустай санаа бодлоо бусадтай хуваалцан хамтдаа хэрэгжүүлье. Бид бүгдээрээ монгол хүн болохоор бидний хэлэх санал бүхэн монгол хүн, монголын ирээдүйн төлөө байх болно. Харин одоо өөрт байгаа хэдэн саналаа та бүхэнтэйгээ товчхон хуваалцая. Баян ч бай ядуу ч бай бид монголчууд. Зайсан ч бай баянхошуу хайлааст г.м гэр хороолол ч бай бүгд улаанбаатар хотын нэгээхэн хэсэг. Баячуудын хороололд ус дамжуулах хоолой, халаалт дулаан байгаа л бол гэр хороололд ч адилхан л байх ёстой. Энэ бол МУ-ын үндсэн хуулийн 14-ын 2-т нийцсэн зүйл юм. орон сууцны хороолол болон гэр хорооллын халаалтын талаар надад нэг санал байгаа юм. Үүнээс хойш улаанбаатарт томоохон орон сууц, барилга байгууламжаас бусад сууц, байгууламжийн халаалтанд керосин ашиглах нь зүйтэй юм. Хагас кокс, нүүрс г.мийн зүйлийг хэрэглэхээ больцгооё. Монгол улс нь газрын тосны ордтой. Манай дорнод болон дорно-говь аймгийн нутагт орших газрын тосны ордоос одоогоор хятадын компани олборлолт хийж байна. Тэндээс жилдээ дунджаар 500000тн газрын тос олборлодог. Гэтэл улаанбаатарын томоохон орон сууцны хороолол болон барилга байгууламжаас бусад бүх сууцанд 200000тн газрын тос л байхад нийтэд нь өвлийн халаалт дулааны хэрэгцээг нь хангаад байж чадна. Харамсалтай нь манайд газрын тос боловсруулах компани үйлдвэр байхгүй болохоор л бензин шатахуун г.м газрын тосны бүтээгдэхүүн гэж хэлж болох зүйлийг оросоос импортолж байгаа ч одоогоор дорно-говийн зүүн баян, сайншанд болон дархан уул аймаг гэсэн 3 газарт газрын тос боловсруулах үйлдвэр барьж байна. Тиймээс 2 жилийн дараагаар бидэнд керосин байхгүй гэсэн зовлон алга болно. Улсад нь газрын тосны орд, түүнийг боловсруулах үйлдвэр аль аль нь байхад нийслэлдээ халаалтанд керосин биш нүүрс хэрэглэх тэнэг улс дэлхийд хаана ч байхгүй гэдгийг шийдвэр гаргагч эрхмүүд сайн ойлгох хэрэгтэй. Монголчууд бид эх орны хөрсөнд байгаа баялгаа бүгдийг нь хятад руу урсгаж орхихгүйн тулд 76-д хүчтэй шаардлага тавих ёстой энэ л бидний хийж чадах зүйл. Халаалтанд керосин хэрэглэвэл улаанбаатарын агаарын бохирдлын 10 хувийг шийдлээ гэсэн үг. Харин үлдэгдэл 90 хувь бол цахилгаан станцаас шалтгаалах юм. Цахилгаан станцын утаа нь голчлон гэр хорооллын хэсэг буюу хотын хойд хэсэгт бөөгнөрөн аймшигт гамшгийн үр Цахилгаан станцаас ялгарах утаа нь 5хан км-ийн зайтай орших зайсан толгой хавьд ч тархах юм. Иймээс улаанбаатарын цахилгаан станцуудыг 3 жилийн дараагаас эрчим хүч үйлдвэрлэхийг нь зогсоож Чандганы цахилгаан станцаас улаанбаатарыг эрчим хүчээр хангавал цахилгаан станцаас гарах хорт утаа 50 хувь багасна. 5 жилийн дараа оросоос байгалийн хийн дамжуулах хоолой тавих болохоор цахилгаан станцын үлдсэн 50/орон сууцны халаалт/ хувид нь байгалийн хий юмуу нүүрсний хий ашигласнаар цахилгаан станцаас ялгарах утаа үндсээрээ шийдэгдэж байгаа юм. Цахилгаан станцын утааг 3 жилийн дараа 50 хувийг, 5жилийн дараа гэхэд 100 хувь үгүй хийхийг зайсан толгойд амьдрагсад ч гэр хорооллынхон ч энэхүү хорт утааны хөнөөлийг амсагч хэн боловч нэгдэн 76-аас шаардан үүний төлөө хатуу тэмцэцгээе.
2012-01-04
gazriin tosni Bvteegdehvvn huvaah gereeg tuhain oron nytagt ni 9%g olgoj baih heregtei bnaa esvel sangiin aum oron nutagt ni shuud hyvaarlah heregtei sum oron nutag hugjihgvi bna shvv dee 76 gvshvvd ee mun dornodiin 3 manuuhai Odbaur ,Altangerel, SHinebaur naraa DORNODIIN ARD TVMEN ta 3t ydahgvi dvn tavina daa
2012-01-03